Dit is de meest extreme Lotus Evora ooit

De Evora GT430 is een bevleugelde schoonheid met meer vermogen en minder gewicht

meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora
meest extreme Lotus Evora

Het is alweer een tijd geleden dat we schreven ‘de krachtigste Lotus [voeg model in] ooit’. Wat ons eerlijk gezegd een beetje ongerust maakte. Gelukkig verscheen er een mailtje in onze inbox dat er een nieuw Evora-model is, dat nog krachtiger is dan zijn voorganger. Gelukkig, kunnen we weer rustig slapen.

Hij heet Evora GT430. En je raadt het al: het is de meest extreme Lotus Evora ooit. Het is zelfs de meest fitte straatlegale Lotus ooit. Als Het Land van Ooit nog bestond, was dit de perfecte auto voor het themapark. De motor die deze titels claimt is een 3,5-liter V6 met een supercharger. Die kennen we al, maar door een aantal aanpassingen komt er nu 436 pk en 441 Nm uit.

Zoals we van Lotus gewend zijn, is de Evora ook weer lichter geworden. Door een glutenvrij en veganistisch benzinedieet is de GT430 26 kilo afgevallen ten opzichte van de Evora Sport 410. De weegschaal geeft nu een gewicht van 1.258 kilo aan. Deze afvalrace zorgt ervoor dat de Evora GT430 ook in een normale race snel weg is. De Michelin Pilot Sport Cup 2 banden en de zestraps versnellingsbak voeren de Lotus in 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.

Zijn dat de enige aanpassingen?

Ook zijn er nieuwe aerodynamische units overal op de auto te vinden. De voor- en achterbumper zijn nieuw en laten het geweven koolstofvezel zien. De splitter, het dak en een gigantische spoiler zorgen dat de Evora 4 kilo aankomt. Dat maakt de meest extreme Lotus Evora goed door een containerlading aan downforce te leveren.

De Evora GT430 is dus eigenlijk als een Instagram fitgirl. Een streng dieet, heel krachtig en extreem. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal heel leuk en mooi uit, maar wacht maar tot je er zelf een hebt. Dan is het af en toe leuk voor een ritje, maar na een tijdje heb je liever iets dat degelijker is, zoals een Porsche GT3. Die kost ongeveer even veel en is rustig als je het wil en extreem als je er zin in hebt. Maar goed, wij willen deze Evora GT430 nog wel even volgen en liken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws