Dus, de Lotus Evora Sport 410: wat is het?

De naam Lotus Evora Sport 410 is, dankzij het nieuwe benamingsbeleid in Norfolk, makkelijk uit te leggen. Het nummer refereert aan de CO2-uitstoot. Geintje konijntje, het is natuurlijk het aantal break horse power. Omgerekend 415 pk zoals wij dat in Nederland hanteren.

De 3,5-liter V6 spuugt dus marginaal meer uit dan de Evora 400. Die naam gaan we niet uitleggen. De toevoeging Sport duidt aan dat het hier gaat om een serieuzere, meer circuitgeoriënteerde versie. Samen met een gewichtsbesparing van 70 kilo gaat de Lotus Evora Sport 410 van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden, een verbetering van 0,3 seconde en tevens even snel als, och, we noemen eens iets, een Ferrari F50.

Hij heeft een handbak, hoop ik?

Standaard wel, maar als je graag wilt kun je ook een automaat met flippers achter het stuur nemen. Doe maar niet. De handbak is fenomenaal en dit is een Lotus. Kom op.

Oké, wat is er nog meer nieuw?

Veel koolstofvezel erbij en het achterraam ontbreekt. Achteruit inparkeren in de Lotus Evora Sport 410 is een crime. De wielen komen uit dezelfde fabriek als de Mclaren P1 en besparen in totaal 7,2 kilo. De remmen zijn groter en hij staat 5 millimeter lager.

Het belangrijkste: hoe is de wegligging?

Subliem. Het is de intens communicatieve besturing die we kennen van Lotus gecombineerd met een relatief speels chassis, die tegelijkertijd veel vertrouwen geeft.

We reden niet eerder in een auto met de motor in het midden die zo duidelijk communiceert hoeveel grip je nog hebt. Dit is werkelijk een van de beste auto’s met middenmotor. De balans is betoverend.

Geen nadelen?

Toch wel. Op de openbare weg ben je druk bezig met corrigeren en dankzij het gebrek aan dempingsmateriaal is de Lotus Evora Sport 410 best lawaaierig. Overigens is de productie van de Sport 410 beperkt tot 150 stuks, dus wil je er een hebben, wees er snel bij.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear