Lotus Evora 400: redelijk nieuw

Hoge verwachtingen scheppen is nooit goed, zo blijkt maar weer: Lotus beloofde ons in Genève een 'volledig nieuwe supercar', en wat presenteren ze vervolgens? Een Evora met meer pk's en wat spoilers. Toch jammer.

Oké, da's een beetje oneerbiedig van ons. De Evora 400 is namelijk wel degelijk behoorlijk anders dan de auto die hij vervangt; voor meer dan tweederde, aldus Lotus. Mede hierdoor is hij lichter en is het de snelste Lotus ooit, met een top van 300 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden. Op Lotus' eigen testcircuit in Hethel is hij maar liefst zes seconden sneller dan de vorige Evora.

Onder andere het aluminium chassis, het interieur, de carrosserie van composietmateriaal en de 3,5-liter supercharged V6 zijn sterk veranderd. De laatste biedt nu 406 pk in plaats van 350, en levert 410 Nm koppel tussen 3.500 en 6.500 toeren. Er zijn verschillende rijmodussen en er wordt standaard een sperdifferentieel gemonteerd. De downforce is flink verbeterd: bij 242 km/u hebben we het over 32 kilo, waarvan 20 kilo op de achteras. Dat is twee keer zo veel als voorheen.

Zoals gebruikelijk bij de Evora kun je ook deze versie met een handgeschakelde of een automatische transmissie bestellen. Beide zijn iets lichter en schoner geworden en beschikken over grotere remmen en lichtere velgen. Smallere dorpels vergemakkelijken de instap, zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid van de carrosserie. Het interieur kreeg een nieuw dashboard met betere ergonomie, plus een efficiëntere airco. Er zijn drie uitrustingsniveaus, waaronder eentje met volledig Alcantara.

Vanaf augustus zien we de Lotus Evora 400 op de weg verschijnen. De prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws