Tot nu toe waren restomods vooral elegante auto’s uit de jaren zestig. Oké, en een iets te dure Kever. Maar nu worden ook jongere modellen steeds meer de moeite waard van het restaureren en verbeteren. En daar kun je dan goed geld voor vragen. Prodrive onthult vandaag de P25, de ultieme versie van de legendarische Subaru Impreza 22B.
‘P25’, omdat de in Oxfordshire gevestigde raceautofabrikant er slechts 25 van bouwt. En omdat de P25 is gebouwd om te vieren dat het 25 jaar geleden is dat Subaru voor het eerst een etappe won in het World Rally Championship – met een team gerund door Prodrive, natuurlijk . Het bedrijf was het brein achter alle drie de Subaru’s WRC-titels tot nu toe.
De Subaru Impreza met twee deuren minder
De P25 is gebaseerd op de driedeurs carrosserie van de 22B, een speciale uitvoering van de Impreza die in 1998 werd gemaakt. Aanvankelijk werden er slechts 400 gebouwd voor de Japanse markt, maar de vraag naar de speciale versie met een 2,2-liter boxermotor met 280 pk (in werkelijkheid iets meer) was zo groot dat Subaru er nog drie bouwde voor zijn eigen rallyteam. En nog eens vijf voor Australië, plus zestien exemplaren voor de Britten. Tegenwoordig gaan goede exemplaren voor meer dan een kwart miljoen euro.
Prodrive rekent ongeveer 640.000 euro voor zijn eerbetoon. Daarvoor krijg je meer kracht en minder gewicht. Het plaatwerk is van koolstofvezel, de kuipstoelen zijn lichtgewicht en er is een lichtere accu zodat het totale gewicht 1.200 kilo bedraagt. Dat is ongeveer hetzelfde als een Ford Fiesta ST. Maar nu krijg je vierwielaandrijving en twee keer het vermogen.
Onder de motorkap ligt een viercilinder boxermotor gekoppeld aan een enorme Garrett-turbo. In plaats van de 2,2-liter die je in een 22B kreeg, is dit een 2,5-liter krachtbron die 400 pk produceert. Er is anti-lag en launchcontrol, zodat de 0-100-tijd rond de 3,5 seconden ligt. De top is 240 km/u.
De Prodrive P25 krijgt geen pure handbak
Verrassend is de halfautomaat met zes versnellingen en flippers achter het stuur. Niet erg puristisch, zou je kunnen zeggen, maar vergeet niet dat dit geen product van Subaru is – het is een Prodrive. Een raceteam wil natuurlijk zo snel mogelijk schakelen. En je hebt genoeg om ergens anders mee te spelen.
Het centrale differentieel heeft een variabele koppelverdeling, er zijn verstelbare Bilstein-dempers, verschillende motorinstellingen en je kunt zelfs de anti-lag aanpassen. Daarnaast is er een Akrapovic-uitlaat en de remmen van AP Racing zijn zo groot dat er 19-inch velgen over moeten.
Deze velgen zijn verpakt in op maat gemaakte banden die zijn ontworpen om te werken met de nieuwe ophanging met meer spoorbreedte. En de carrosserie staat onder toezicht van Peter Stevens, ontwerper van de 22B (en onder meer de McLaren F1 en Jaguar XJR-15).
De binnenkant van de Prodrive P25
Binnenin is het nog steeds herkenbaar een oude Subaru, maar er is leer, alcantara en koolstofvezel. Desgewenst vervangt Prodrive de achterbank met een rolkooi. Er is ook een datalogger om ronde- en etappetijden te registreren. En er is een hydraulische handrem die het middelste differentieel uitschakelt wanneer je de achteras blokkeert, zoals een Toyota GR Yaris – of een echte rallyauto.
Dat klinkt allemaal heel mooi en zeer doelgericht, maar we vragen ons af: zullen de mensen die een half miljoen euro uitgeven aan een straatlegale rally-Scooby hem ook echt gebruiken, of zal de auto ineengedoken in de collectie zitten en alleen maar bewonderend worden blikken van de verzekeringsmakelaar?
Reacties