
Klaar voor een dilemma? Voor 32.990 euro krijg je bij de Mazda-dealer een ferme handdruk, een bosje bloemen en een gloednieuwe Mazda MX-5 van de huidige generatie. Maar wat als je voor hetzelfde geld jouw Mazda MX-5 van de eerste generatie als nieuw kunt laten maken?
Sinds 2017 biedt Mazda een restauratieservice aan in Japan. Je laat je 30-jarige MX-5’je achter en krijgt hem na een tijdje zo goed als nieuw terug. Bij het gros van dit soort restauraties mag je flink de portemonnee trekken, maar we durven dit serieus schappelijk te noemen. Mazda publiceerde de prijzen recentelijk op de Japanse website.
Aan de hand van het intro viel wel te raden dat de prijzen redelijk overeenkomen met die van een nieuw exemplaar. De instapprijs, waarbij je nieuw plaatwerk krijgt en waar ze de rest van de koets strak maken en opnieuw spuiten, bedraagt zo’n 21.000 euro.
Een nieuw interieur kost zo’n 6.00 euro, een nieuwe motor bijna 7.000 euro en als ze je onderstel mogen aanpakken, ben je nog even zo’n 3.300 euro kwijt. Laat je nog wat ander klein spul erbij doen, dan ben je in totaal omgerekend zo’n 41.854 euro kwijt. Een hoop geld om in een Mazda MX-5’je te steken van 30 jaar oud, maar voor een gloednieuwe auto, valt het weer mee.
Je krijgt dan geen volledig gepersonaliseerde restomod van koolstofvezel zoals bij Singer, maar het kost dan ook zo’n 500.000 euro minder. De enige probleempjes: de dienst biedt Mazda op dit moment alleen in Japan aan. Je moet je auto daar dus nog zien te krijgen, en bij terugkomst mag je nog 21 procent BTW over het gedane werk betalen.
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De Mazda MX-5 is een Japans Icoon

Mazda gaat je MX-5 volledig restaureren

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Natuurlijk fantastisch om een NA helemaal nieuw terug te krijgen. Ik gooi direct mijn oude sokken leeg!
Je kan ook een heel goede occasion kopen, met weinig kilometers. Ben je een stuk goedkoper uit. En ze worden steeds duurder, dus een goede investering.