
Klaar voor een dilemma? Voor 32.990 euro krijg je bij de Mazda-dealer een ferme handdruk, een bosje bloemen en een gloednieuwe Mazda MX-5 van de huidige generatie. Maar wat als je voor hetzelfde geld jouw Mazda MX-5 van de eerste generatie als nieuw kunt laten maken?
Sinds 2017 biedt Mazda een restauratieservice aan in Japan. Je laat je 30-jarige MX-5’je achter en krijgt hem na een tijdje zo goed als nieuw terug. Bij het gros van dit soort restauraties mag je flink de portemonnee trekken, maar we durven dit serieus schappelijk te noemen. Mazda publiceerde de prijzen recentelijk op de Japanse website.
Aan de hand van het intro viel wel te raden dat de prijzen redelijk overeenkomen met die van een nieuw exemplaar. De instapprijs, waarbij je nieuw plaatwerk krijgt en waar ze de rest van de koets strak maken en opnieuw spuiten, bedraagt zo’n 21.000 euro.
Een nieuw interieur kost zo’n 6.00 euro, een nieuwe motor bijna 7.000 euro en als ze je onderstel mogen aanpakken, ben je nog even zo’n 3.300 euro kwijt. Laat je nog wat ander klein spul erbij doen, dan ben je in totaal omgerekend zo’n 41.854 euro kwijt. Een hoop geld om in een Mazda MX-5’je te steken van 30 jaar oud, maar voor een gloednieuwe auto, valt het weer mee.
Je krijgt dan geen volledig gepersonaliseerde restomod van koolstofvezel zoals bij Singer, maar het kost dan ook zo’n 500.000 euro minder. De enige probleempjes: de dienst biedt Mazda op dit moment alleen in Japan aan. Je moet je auto daar dus nog zien te krijgen, en bij terugkomst mag je nog 21 procent BTW over het gedane werk betalen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

De Mazda MX-5 is een Japans Icoon

Mazda gaat je MX-5 volledig restaureren

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Natuurlijk fantastisch om een NA helemaal nieuw terug te krijgen. Ik gooi direct mijn oude sokken leeg!
Je kan ook een heel goede occasion kopen, met weinig kilometers. Ben je een stuk goedkoper uit. En ze worden steeds duurder, dus een goede investering.