
Klaar voor een dilemma? Voor 32.990 euro krijg je bij de Mazda-dealer een ferme handdruk, een bosje bloemen en een gloednieuwe Mazda MX-5 van de huidige generatie. Maar wat als je voor hetzelfde geld jouw Mazda MX-5 van de eerste generatie als nieuw kunt laten maken?
Sinds 2017 biedt Mazda een restauratieservice aan in Japan. Je laat je 30-jarige MX-5’je achter en krijgt hem na een tijdje zo goed als nieuw terug. Bij het gros van dit soort restauraties mag je flink de portemonnee trekken, maar we durven dit serieus schappelijk te noemen. Mazda publiceerde de prijzen recentelijk op de Japanse website.
Aan de hand van het intro viel wel te raden dat de prijzen redelijk overeenkomen met die van een nieuw exemplaar. De instapprijs, waarbij je nieuw plaatwerk krijgt en waar ze de rest van de koets strak maken en opnieuw spuiten, bedraagt zo’n 21.000 euro.
Een nieuw interieur kost zo’n 6.00 euro, een nieuwe motor bijna 7.000 euro en als ze je onderstel mogen aanpakken, ben je nog even zo’n 3.300 euro kwijt. Laat je nog wat ander klein spul erbij doen, dan ben je in totaal omgerekend zo’n 41.854 euro kwijt. Een hoop geld om in een Mazda MX-5’je te steken van 30 jaar oud, maar voor een gloednieuwe auto, valt het weer mee.
Je krijgt dan geen volledig gepersonaliseerde restomod van koolstofvezel zoals bij Singer, maar het kost dan ook zo’n 500.000 euro minder. De enige probleempjes: de dienst biedt Mazda op dit moment alleen in Japan aan. Je moet je auto daar dus nog zien te krijgen, en bij terugkomst mag je nog 21 procent BTW over het gedane werk betalen.
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

De Mazda MX-5 is een Japans Icoon

Mazda gaat je MX-5 volledig restaureren

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Natuurlijk fantastisch om een NA helemaal nieuw terug te krijgen. Ik gooi direct mijn oude sokken leeg!
Je kan ook een heel goede occasion kopen, met weinig kilometers. Ben je een stuk goedkoper uit. En ze worden steeds duurder, dus een goede investering.