
Klaar voor een dilemma? Voor 32.990 euro krijg je bij de Mazda-dealer een ferme handdruk, een bosje bloemen en een gloednieuwe Mazda MX-5 van de huidige generatie. Maar wat als je voor hetzelfde geld jouw Mazda MX-5 van de eerste generatie als nieuw kunt laten maken?
Sinds 2017 biedt Mazda een restauratieservice aan in Japan. Je laat je 30-jarige MX-5’je achter en krijgt hem na een tijdje zo goed als nieuw terug. Bij het gros van dit soort restauraties mag je flink de portemonnee trekken, maar we durven dit serieus schappelijk te noemen. Mazda publiceerde de prijzen recentelijk op de Japanse website.
Aan de hand van het intro viel wel te raden dat de prijzen redelijk overeenkomen met die van een nieuw exemplaar. De instapprijs, waarbij je nieuw plaatwerk krijgt en waar ze de rest van de koets strak maken en opnieuw spuiten, bedraagt zo’n 21.000 euro.
Een nieuw interieur kost zo’n 6.00 euro, een nieuwe motor bijna 7.000 euro en als ze je onderstel mogen aanpakken, ben je nog even zo’n 3.300 euro kwijt. Laat je nog wat ander klein spul erbij doen, dan ben je in totaal omgerekend zo’n 41.854 euro kwijt. Een hoop geld om in een Mazda MX-5’je te steken van 30 jaar oud, maar voor een gloednieuwe auto, valt het weer mee.
Je krijgt dan geen volledig gepersonaliseerde restomod van koolstofvezel zoals bij Singer, maar het kost dan ook zo’n 500.000 euro minder. De enige probleempjes: de dienst biedt Mazda op dit moment alleen in Japan aan. Je moet je auto daar dus nog zien te krijgen, en bij terugkomst mag je nog 21 procent BTW over het gedane werk betalen.
2 reacties op “Dit kost een nieuwe Mazda MX-5 NA”
Laat een antwoord achter aan Matthijs Reactie annuleren
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De Mazda MX-5 is een Japans Icoon

Mazda gaat je MX-5 volledig restaureren

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Natuurlijk fantastisch om een NA helemaal nieuw terug te krijgen. Ik gooi direct mijn oude sokken leeg!
Je kan ook een heel goede occasion kopen, met weinig kilometers. Ben je een stuk goedkoper uit. En ze worden steeds duurder, dus een goede investering.