Niemand die niet moet plassen als een racepaard, heeft maar weinig met tv-reclames. Met uitzondering van één keer per jaar, wanneer de gehele wereld reikhalzend uitkijkt naar commerciële propaganda. De Super Bowl-reclames zijn voor iedereen die niet van hand-ei houdt het hoogtepunt van het gigantische sportevenement. Wat kosten Super Bowl-reclames voor automerken eigenlijk?
De kosten voor een Super Bowl-reclame van 30 seconden bereikten dit jaar een recordhoogte. Televisiezender CBS vroeg 5,25 miljoen dollar voor een halve minuut, volgens CNBC. Er zijn plekken waar je een stuk minder betaalt dan 4,6 miljoen euro voor 30 seconden plezier. Vorig jaar was het 300.000 dollar minder. In 2008 was het bijna de helft.
Voor die 5,25 miljoen dollar krijgen automerken enkel de ruimte om hun spotje uit te zenden. De reclamemakers moeten dan zelf nog een Ludacris inhuren om een liedje te rappen, om maar even iets te noemen. Of de rechten van een stuk of twintig iconische voertuigen uit klassiekers zoals Back to the Future. Tel dus maar uit wat de Super Bowl-reclames kosten.
Waarom kosten Super Bowl-reclames zo veel?
De zender verwachtte dat er 100 miljoen mensen in de Verenigde Staten kijken naar de Super Bowl. Dat is 7 procent minder dan vorig jaar en toch gingen de tarieven omhoog. Om de reclames heen krijgen de merken uiteraard ook genoeg aandacht voor hun spotjes. Via YouTube worden de video’s over het hele internet verspreid. De video hieronder telt nu bijvoorbeeld al 2,4 miljoen weergaven.
De Super Bowl-reclame van Mercedes
https://www.youtube.com/watch?v=R84j8pmH-d0
Reacties