Uit het niets ging de prijs van de Tesla Model 3 wereldwijd flink omlaag, en de Model Y bewoog gezellig mee. Boze tongen beweren dat het een manier is om de aandelenkoers te laten stijgen. Het kan ook gewoon een goede manier zijn te concurreren met alle nieuwe automerken. Hoe dan ook, in Nederland krijg je dankzij door de prijsverlaging nóg een extra voordeel.
De Tesla Model 3 komt door zijn lagere prijs nu in aanmerking voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze regeling stelt dat je als particulier een subsidie kunt krijgen op een elektrische auto die je koopt of via een private lease rijdt. Voor deze regeling moet de catalogusprijs van de auto niet lager dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro.
Wat is nu de prijs van de Tesla Model 3?
De prijs van de Tesla Model 3 ging van 51.990 euro naar 44.990 euro. Precies genoeg om binnen de regeling te vallen. Wanneer je hem dit jaar voor die prijs koopt, krijg je 2.950 euro van de staat. Mocht je wachten tot volgend jaar en is de prijs dan nog gelijk? Dan krijg je 2.550 euro. Doe er je voordeel mee. De vraag is: in welke prijsklasse is de auto nu terechtgekomen?
Alternatieven voor de Tesla Model 3 voor dezelfde prijs
Voor hetzelfde bedrag heb je, op het moment dat we dit tikken, 947 aandelen van Twitter kopen. Dat lijkt nu niet zo’n geweldige investering (maar luister vooral niet naar ons). Dit zijn een aantal alternatieven voor de Tesla Model 3 die ook binnen de gunstige regeling vallen.
Hyundai Ioniq 6
Waarschijnlijk momenteel de grootste concurrent van de Tesla Model 3. Valt ook nèt binnen de eisen van de SEPP, heeft een actieradius van 429 kilometer en ziet er ook nog eens heel bijzonder uit. De snellere versies of de versies met meer actieradius, zijn duurder en vallen buiten de SEPP.
Hatchback-alternatief: Cupra Born
De instapversie van de Born gaat voor 42.990 euro. Mocht je daarvoor kiezen, dan lever je ten opzichte van de Model 3 wel wat in. Zo gaat de Tesla 1,2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u, is de topsnelheid 65 km/u hoger en met de tesla kom je ruim 60 kilometer verder.
De Model 3 is ook een stukje langer (4,3 meter tegenover 4,7 meter) en heb je veel meer bagageruimte in de Tesla (385 liter versus 542 liter). De Volkswagen ID.3 en ID.4 op hetzelfde platform heb je trouwens ook voor minder dan 45.000 euro. Het spul van Skoda valt net buiten de SEPP-grens.
SUV-alternatief: Citroën ë-C4 X
Ga je liever, net als de rest van de wereld, voor een SUV? Dan kom je bij de Citroën ë-C4 X uit. Of niet, want het is officieel een sedan. Voor de bagageruimte hoef je het niet te doen. Bij de Citroën kun je achterin 510 liter kwijt, 32 liter minder dus. Ook qua actieradius doet de Model 3 het beter, 360 kilometer tegenover 491 kilometer voor de Model 3. De Tesla is ook fors sneller.
Ooit een alternatief: Lightyear 2
Je zou ook nog kunnen wachten tot 2025 op de Lightyear 2. De nieuwe Nederlandse zonnepanelen-auto moet een prijs onder de 40.000 euro gaan krijgen en moet 800 kilometer ver komen op een lading. In de zomer van dit jaar wordt hij helemaal onthuld. Misschien nog net op tijd voor de SEPP, die tot 2025 loopt.
Andere alternatieven
Voor 2.000 euro minder rij je ook de nieuwe Abarth 500e, maar die haalt niet hetzelfde bereik. De nieuwe BYD Atto 3 rij je ook voor ongeveer hetzelfde geld. Een Kia Niro EV heb je tegenwoordig voor hetzelfde geld, wat ook een uitstekende deal is. En daarnaast heb je nog al het spul van Stellantis, dus de Peugeot e-2008, Opel Mokka en straks de Jeep Avenger.
We zouden ook zeker even naar de elektrische Renault Megane kijken. Die haalt ook bijna 500 kilometer actieradius en is aan de ruime kant. Als je een gekke bui hebt, check dan zeker de Smart #1. Je merkt: met de nieuwe prijs van de Model 3 plaatst Tesla de sedan in een drukke prijsklasse, maar maakt daar wel serieus kans om wat hartjes te winnen.
De nieuw prijs van de Tesla Model Y
De Model Y valt ondanks de lagere prijs buiten deze regeling. Dat model werd 3.000 euro goedkoper; van 49.990 euro naar 46.990 euro. De Long Range-versie daarvan kreeg de grootste prijsdaling. De Model Y die het verst komt ging van 65.990 euro naar 53.990 euro. Inderdaad, 12.000 hele euro’s minder dan voorheen, maar niet genoeg om extra voordeel te halen.
Subsidieregeling of niet, de prijsverlaging zorgt er wereldwijd voor dat Tesla overspoelt wordt door bestellingen. Volgens Electrek halen veel Tesla-dealers in Noord-Amerika een verkooprecord in de eerste week na de prijsverlaging. Datzelfde gebeurde ook in China. Hierdoor zou er meer van de Giga-fabrieken gevraagd worden dan ooit te voren.
elbuho heeft op 14 april 2023 geschreven:
Vandaag met nog €3000 verlaagd, tot €41.900. Dat is €10,000 minder dan de goedkoopste *benzine* BMW 3-serie.
@Maarten heeft op 26 januari 2023 geschreven:
‘Geen demand’ zijn geen geruchten. Dat zijn feiten die duidelijk blijken vanuit overvolle opslagplaatsen en ongehoord grote kortingen. Je moet echt een enorme plaatje voor je kop hebben om dat niet te zien.
Maarten heeft op 25 januari 2023 geschreven:
@hihi, Daar heb je fanboy maarten inderdaad.
Klopt, Tesla gaat mijn pensioen veilig stellen.
Ik heb flink ingekocht toen big money zich blind staarde op geruchten als ‘geen demand’.
Aandeel Tesla dit jaar +33%
Mark my words….
Peter heeft op 23 januari 2023 geschreven:
Huh wat lees ik hier dan? Tesla maakt de meeste auto’s? Tesla verdient het meeste per auto? Waarom hebben ze dan de prijs met 20% omlaag moeten gooien om de parkeerterreinen vol met opslag van onverkochte auto’s leeg te krijgen? Dit klinkt echt heel erg onlogisch.
@Maarten heeft op 23 januari 2023 geschreven:
Hihi daar is fanboy Maarten weer. Hoeveel geld heb je inmiddels verloren dankzij je Grote Leider Musk? Tesla koers 5 november 2021: 407 dollar. Tesla koers vandaag: 133 dollar. -67%!!! Jij wil duidelijk geen pensioen hebben!!
Richard heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Volgens mij klopt deze zin niet.
“Voor hetzelfde bedrag heb je, op het moment dat we dit tikken, 947 aandelen van Twitter kopen. *
Maarten heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Die reacties hierboven. Geweldig !
Tesla verkoopt de meeste auto’s. En verdient het meest per auto.
Door deze move geven ze de concurrentie een nekslag. Veel van de grote jongens gaan niet overleven omdat ze geen winst maken op hun EV’s en hun ICE alternatieven steeds minder in trek zijn.
Tesla naar de maan. Koop nu aandelen Tesla en je pensioen is geregeld.
Iemand heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Twitter is niet meer beursgenoteerd……. Beetje knullig. Succes met aandelen kopen XD
Michel heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Je vraagt je af welke het eerste failliet gaat: Tesla of Twitter? Musk zijn schimmige crypto vrienden vallen inmiddels al 1 voor 1 om.
Koersval heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Kat in het nauw maakt rare sprongen. Ze moeten iets om van al die duizenden onverkochte auto’s af te komen.
Hihi heeft op 20 januari 2023 geschreven:
Een record aan bestellingen. Dan kunnen ze eindelijk die gigantische voorraad wegwerken die al maanden stof staan te happen bij de fabriek en bij de opslaglocaties. In Nederland heeft Tesla in december bijna net zoveel auto’s op kenteken gezet als in de rest van het jaar samen. Die moeten allemaal nog verkocht worden. Duidelijk voorbeeld van een cashflow probleem.