Goed werk allemaal. Samen hebben we ervoor gezorgd dat Audi bij zinnen kwam en is gestopt met het maken van nepuitlaten. Vanaf nu zie je achterop de A5 en andere Audi-modellen met een oneven nummer op de bips ‘hete uitlaatpijpen’. Als we lang genoeg blijven zeuren, kunnen we Audi er dan van overtuigen om zijuitlaten te monteren? Dat denken we niet – dus geniet vooral van deze toffe zijuitlaten bij andere merken.

TVR Sagaris

Een krankzinnig uitziende auto. Krankzinnige zijuitlaten. De rauwe en woeste 4,0-liter zes-in-lijn met 400 pk van TVR deed niet alleen zijn uiterste best om de enkels van omstanders in de fik te steken, maar ook de vingers van de bestuurders wanneer de brute kracht midden in de bocht de achterbanden overweldigde.

Dodge Viper

Dodge Viper SRT10 zijkant

Omdat de V10-motor voor elke rij cilinders een eigen spruitstuk en uitlaat had, kreeg je als je naast een Dodge Viper stond die wat toeren maakte het geluid van slechts vijf cilinders te horen. Hierdoor viel het geroffel van de 8,3-liter Dodge-motor eigenaardig goed te rijmen met dat van een Audi Quattro.

Mercedes-McLaren SLR

Mercedes McLaren SLR zijkant

Jij dacht dat zijpijpen er altijd alleen maar zaten voor de show? Nou, McLaren leidde die van de Mercedes-McLaren SLR naar net achter de voorwielen – wat ingewikkeld en kostbaar was – zodat de vlakke bodem van de auto en de achterste diffuser er niet aerodynamisch door gehinderd zouden worden.

Caterham Seven

Caterham Seven schuin achter rijdend

Feitje voor de echte nerds: hoe kun je zien of een Caterham Seven is voorzien van de oude K-Series motor of van een nieuwer Ford-exemplaar? Nou: kijk naar de plek van de uitlaat. Bij de Rover-motor is het de bestuurder die doof wordt, bij de Duratecs brandt de passagier zijn schenen als ie uitstapt.

Shelby Daytona Coupé

Shelby Daytona Coupé zijkant studio

Wat is er beter dan een zijuitlaat? Precies: twee zijuitlaten. Nóg beter is twee aan elke kant. Zeker als ze het lied van een 400 pk sterke 4,7-liter Ford V8 zingen. Van de originele Daytona werden er in de sixties slechts zes gebouwd, die miljoenen opbrengen als ze af en toe opduiken op een veiling.

Mercedes-AMG G 63

Mercedes-AMG G 63 rijdend schuin achter heuvel

Een SUV heeft geen zijuitlaten nodig. Ze zijn alleen maar extra kwetsbaar in het terrein, en dan hebben we het nog niet eens over hun perfecte positie om nerveuze kinderpassagiers de stuipen op het lijf te jagen. Desalniettemin zijn ze een standaard kenmerk op de G’s van AMG sinds de G 55 van 2004.

Jaguar XKSS

Jaguar XKSS schuin voor

De Jaguar XKSS was het straatlegale zusje van de beeldschone D-type, en er werden er in 1957 maar zestien van gemaakt. In essentie een Le Mans-racer waarmee je de weg op kon; de zijpijpen werden gloeiend heet en spuwden vuur. Reden voor Jag om er toch maar een afdekplaat overheen te doen.

Chevrolet Corvette C2

Chevrolet Corvette C2 schuin voor

Van 1965 tot 1967 had Chevy een optioneel extraatje voor de Sting Ray: een ‘offroad-uitlaatpakket’. Niet om er een terreinrijdende supercar van te maken, à la Huracán Sterrato. Nee, het was ‘offroad’ als in ‘op het circuit’. Het kostte slechts 131 dollar, maar was niet populair: één op de tien klanten bestelde het.

Singer DLS-T

Porsche 911 Singer DLS-T schuin achter

Wow. We zijn inmiddels een half jaar verder, maar hij is nog altijd even uitzinnig, nietwaar? Deze Singer gebruikte de zijpijpen om de uitlaatgassen bij de diffuser weg te houden – een hel om te ontwerpen als de motor ook achterin zit. Maar we zijn maar wat blij dat Singer zich die moeite heeft getroost.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear