Pagani, Koenigsegg, Morgan én het Nederlandse Donkervoort. Dit zijn autofabrikanten die in 2035 gewoon nog auto’s met benzinemotoren mogen verkopen. Grote automerken mogen dat niet. En hoewel de Nederlandse autobouwer benzinespul mag verkopen, willen ze alsnog wel verduurzamen. Ook zien ze grote kansen door het verbod, zo laat de baas van de firma weten aan TopGear Nederland.

Denis Donkertvoort is blij dat ze ook na 2035 gewoon nog auto’s met benzinemotoren mogen verkopen: ‘Want de elektrificatieslag zou voor velen – en ik denk wellicht ook wel voor ons – best een heel moeilijk verhaal worden. Wij zijn ontzettend blij het zo is ontstaan, maar anderzijds denk ik dat het verhaal wel is dat we geen plezier hebben bij het feit dat we dat we vervuilen als we met onze auto’s rijden.’

Ook een sportautomerk moet vergroenen: ‘We willen dus groener worden en minder vervuilend voor het milieu. Dat is ook iets wat binnen de regelgeving wordt gestimuleerd, want we worden straks gewoon nog steeds op uitstoot belast, en die regels worden alleen maar strenger. Dit betekent dat drang naar schonere aandrijflijnen en schonere motoren gewoon blijft bestaan, en zeker na 2035. ‘

Donkervoort is al onderweg

Overigens verduurzaamt Donkervoort al automatisch, meent Denis: ‘De uitdaging voor ons om auto’s schoner te maken is iets minder aan de orde geweest dan voor onze onze collega’s. Dit heeft te maken met het feit dat onze auto zo ongelofelijk licht is, want hoe lichter een auto hoe minder je uitstoot en hoe minder moeite je hebt om aan de CO2-eisen te voldoen.’

‘Wij gaan vooral verder op dat wat we al 45 jaar doen, namelijk zorgen dat we extreem licht kunnen construeren waardoor we relatief kleine motoren nodig hebben om toch tot extreme prestaties te komen. Dat is zeker een lijn die we gaan doortrekken’, zegt de baas van Donkervoort.

Maar zelfs als je vasthoudt aan verbrandingsmotoren, dan kun je verduurzamen. Bijvoorbeeld met synthetische brandstoffen, ook wel eFuels genoemd: ‘We zijn verheugd dat er ook een soort van besef ontstaat dat er in de brandstoffen die we in de verbrandingsmotoren stoppen, dat daar ook een heel groot deel van de oplossing zit.’

‘Dat zien we nu met de F1 ontstaan, die zetten de schouders eronder om eFuels te gaan gebruiken. Porsche is ook een leider op dit gebied en die zet samen met Siemens de schouders onder de ontwikkeling van eFuels. Dat volgen wij op de voet en wij zien daar voor ons ook daar grotendeels de oplossing. Als we gewoon schonere brandstof in onze auto stoppen, dan komt er ook schonere lucht uit.’

Donkervoort zien kansen

Donkervoort ziet de regels voor 2035 overigens als een enorme kans: ‘Overigens zien we dat gigantisch voordeel, want de propositie van ons wordt veel sterker. Omdat je minder concurrentie hebt als ooit te voren. Vroeger maakten we allemaal gebruik van een brandstofmotor, straks is het een groot gedeelte van de industrie die elektromotoren gebruikt en dus een klein gedeelte maar met brandstofmotoren.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)