
Donkervoort dacht even een leuke video op te nemen op Circuit Zandvoort om te vieren dat de F22 een jaar geleden werd gelanceerd. Denis Donkervoort, de zoon van oprichter Joop, nam plaats in de auto en deed wat rondjes op het Formule 1-circuit. ‘Ietwat onverwachts’, zegt Donkervoort, verbetert het merk zijn eigen wereldrecord met de F22 op Circuit Zandvoort.
Denk niet dat het ronde-record aan gort is. Dit gaat over iets anders. Het wereldrecord van de F22 gaat over laterale g-krachten. Dit is de zijwaartse kracht waar een auto mee te maken krijgt in een bocht. Het record voor meeste zijwaartse g-krachten in een supercar was trouwens al in handen van het Nederlandse merk. Met de D8 GTO-JD70 haalden ze ooit 2,1 g. Nu neemt de Donkervoort F22 dat wereldrecord over.
Hoeveel g-krachten produceert de F22?
‘In onze specificaties van de F22 staat een dynamische laterale acceleratie van 2,15 g, maar we hebben bevestigd dat het een stuk hoger ligt dan dat’, zegt Denis Donkervoort. Ook noemt hij het een ‘blije verrassing’ voor het merk. ‘We wisten al dat ie tenminste 2,15 g haalde, maar 2,3 g is absoluut een nieuwe benchmark voor supercars’, voegt hij toe. Bekijk de beelden van de F22 op Zandvoort hier beneden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Donkervoort verbetert per ongeluk een wereldrecord met de F22 op Circuit Zandvoort”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Donkervoort F22 was uitverkocht, dus bouwt Donkervoort er meer

Donkervoort stopt helaas met de vijfcilinder van Audi na de F22

De Donkervoort F22 is van onder tot boven nieuw en heftiger dan ooit (500 pk, 750 kilo!)

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

De Donkervoort F22 was uitverkocht, dus bouwt Donkervoort er meer

Donkervoort denkt nu ‘zeker niet’ aan een elektrische auto, en ook niet aan waterstof

Donkervoort ziet grote kansen in het verbod op benzinemotoren in 2035

Donkervoort stopt helaas met de vijfcilinder van Audi na de F22

De Donkervoort F22 is van onder tot boven nieuw en heftiger dan ooit (500 pk, 750 kilo!)

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Grand Prix van Nederland stopt ermee, F1 gaat weg uit Zandvoort

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Gaan F1-auto’s straks verkeerd om starten op Circuit Zandvoort?

F1 zou na 2025 blijven op Zandvoort, maar er is slecht nieuws voor Nederlanders en Belgen

F1-kalender 2025 : Dit is wanneer de race op Zandvoort plaatsvindt

De extra stikstofregels voor Circuit Zandvoort zijn helemaal niet nodig, maar toch blijven de regels

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Supermooi, een record breken wat je zelf gezet hebt. Zo wie zo voor een underdog in de auto-industrie, kunnen de “grote” nog wat van leren.