
Donkervoort dacht even een leuke video op te nemen op Circuit Zandvoort om te vieren dat de F22 een jaar geleden werd gelanceerd. Denis Donkervoort, de zoon van oprichter Joop, nam plaats in de auto en deed wat rondjes op het Formule 1-circuit. ‘Ietwat onverwachts’, zegt Donkervoort, verbetert het merk zijn eigen wereldrecord met de F22 op Circuit Zandvoort.
Denk niet dat het ronde-record aan gort is. Dit gaat over iets anders. Het wereldrecord van de F22 gaat over laterale g-krachten. Dit is de zijwaartse kracht waar een auto mee te maken krijgt in een bocht. Het record voor meeste zijwaartse g-krachten in een supercar was trouwens al in handen van het Nederlandse merk. Met de D8 GTO-JD70 haalden ze ooit 2,1 g. Nu neemt de Donkervoort F22 dat wereldrecord over.
Hoeveel g-krachten produceert de F22?
‘In onze specificaties van de F22 staat een dynamische laterale acceleratie van 2,15 g, maar we hebben bevestigd dat het een stuk hoger ligt dan dat’, zegt Denis Donkervoort. Ook noemt hij het een ‘blije verrassing’ voor het merk. ‘We wisten al dat ie tenminste 2,15 g haalde, maar 2,3 g is absoluut een nieuwe benchmark voor supercars’, voegt hij toe. Bekijk de beelden van de F22 op Zandvoort hier beneden.
Eén reactie op “Donkervoort verbetert per ongeluk een wereldrecord met de F22 op Circuit Zandvoort”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Donkervoort F22 was uitverkocht, dus bouwt Donkervoort er meer

Donkervoort stopt helaas met de vijfcilinder van Audi na de F22

De Donkervoort F22 is van onder tot boven nieuw en heftiger dan ooit (500 pk, 750 kilo!)

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

De Donkervoort F22 was uitverkocht, dus bouwt Donkervoort er meer

Donkervoort denkt nu ‘zeker niet’ aan een elektrische auto, en ook niet aan waterstof

Donkervoort ziet grote kansen in het verbod op benzinemotoren in 2035

Donkervoort stopt helaas met de vijfcilinder van Audi na de F22

De Donkervoort F22 is van onder tot boven nieuw en heftiger dan ooit (500 pk, 750 kilo!)

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Grand Prix van Nederland stopt ermee, F1 gaat weg uit Zandvoort

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Gaan F1-auto’s straks verkeerd om starten op Circuit Zandvoort?

F1 zou na 2025 blijven op Zandvoort, maar er is slecht nieuws voor Nederlanders en Belgen

F1-kalender 2025 : Dit is wanneer de race op Zandvoort plaatsvindt

De extra stikstofregels voor Circuit Zandvoort zijn helemaal niet nodig, maar toch blijven de regels

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Supermooi, een record breken wat je zelf gezet hebt. Zo wie zo voor een underdog in de auto-industrie, kunnen de “grote” nog wat van leren.