
Tot wel acht schermen vullen het interieur van de Porsche Taycan, het binnenste van de Tesla Model 3 is in principe één groot scherm en Mercedes trekt het scherm door over het halve dashboard. Voor wie dat displaygeweld allemaal wat overdreven is, is hier nu de DS Aero Sport Lounge. Beeldschermen spelen volgens DS geen prominente rol in het nieuwe studiemodel en ze zijn grotendeels verstopt of afwezig.
Twee strips op het dashboard vormen een zwevende strook. De met satijn beklede onderste strip geeft informatie weer – zoals navigatie of muziek – die op de bovenste strip wordt geprojecteerd. Wel krijgt de DS Aero Sport Lounge cameraspiegels en bijhorende schermen. Overige informatie projecteert een head-up display op de voorruit. De armsteun met ultrasone sensoren dient als bedieningselement voor alle systemen. Foto’s van het interieur? Oh, die zijn er nog niet.
Verder naar achteren vind je achter op de stoelen stromozaïek, waarbij dus serieus stro gebruikt wordt. Volgens DS wordt het stro ‘op traditionele wijze in Bourgondië gezaaid en geoogst, gedroogd en geverfd om vervolgens stengel voor stengel te worden gescheiden en daarna met een traditionele techniek op de vlakke zijde te worden verlijmd. Ten slotte wordt de bolle zijde afgeplat en op de ondergrond bevestigd. Het vernislaagje van natuurlijke silica op het stro maakt het materiaal hittebestendig en waterdicht.’
Specificaties DS Aero Sport Lounge
De elektromotor van 600 pk in een auto van 5 meter slurpt zijn energie uit een accupakket van 110 kWh. De forse batterij zorgt voor een actieradius van 650 kilometer en door het vermogen is een 0-100-tijd van 2,8 seconden mogelijk. De elektrotechniek in de DS Aero Sport Lounge komt uit de Formule E. Hoewel de specificaties niet heel onrealistisch zijn voor een concept, zijn er nog geen productieplannen voor de Aero Sport Lounge.
Het studiemodel staat hoog op z’n pootjes, omdat mensen nu eenmaal graag een SUV willen. Maar omdat een SUV eigenlijk de slechtste carrosserievorm is voor de actieradius van een EV, is het studiemodel niet zo bonkig als je zou verwachten van een SUV van 5 meter. Het is meer een langgerekte crossover. Volgens DS luidt de Aero Sport Lounge een nieuw silhouet in, dat een blik geeft op de toekomst van elektrische DS-modellen – je gaat dus meer van dit soort ontwerpen zien.
Meer van TopGear


De bijzondere reden waarom Volvo-zustermerk Polestar jarenlang een verkoopverbod had in Frankrijk

Het zustermerk van Citroën komt met een EV die 750 kilometer actieradius haalt

Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Koop jij deze oude Citroën ID 20 als puzzel van de overheid?

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Waarom hoor ik tegenwoordig het piepje van de Flitsmeister niet meer? Zo zet je hem weer aan

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)
