Het voorstel van de EU dat er vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s mogen worden verkocht, gaat er bij de Duitsers niet in. Koste wat kost wil Duitsland dat de verbrandingsmotor blijft. Daarin hebben onze oosterburen nu wat partners gevonden. Zes andere landen hebben zich aangesloten bij Duitsland tegen de ban op de verbrandingsmotor.
De transportministers van Tsjechië, Italië, Polen, Roemenië, Hongarije, Slowakije en Duitsland hadden een vergadering om mogelijke veranderingen in de plannen van de EU door te nemen. Deze landen willen dat de EU kijkt naar wat er mogelijk is met de huidige verbrandingsmotor, zo schrijft Reuters. ‘Het voorstel heeft dringend aanpassingen nodig’, zegt de Duitse minister van Transport, Volker Wissing.
Volgens Wissing zijn de ministers van Italië, Polen en Tsjechië sceptisch over de ban op de verbrandingsmotor. Zij stellen dat niet wordt gekeken naar de mogelijkheid om deze motoren op synthetische, klimaatneutrale brandstof te laten lopen na 2035. ‘Een ban op de verbrandingsmotor, wanneer deze op een klimaatneutrale manier kan draaien, lijkt ons de verkeerde insteek’, zegt Wissing.
Wat is het standpunt van Nederland?
In Nederland gaat de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over dit soort zaken. Staatssecretaris Heijnen reageert tegenover TopGear Nederland: ‘Het Nederlandse standpunt blijft glashelder: Conform het klimaatakkoord en het coalitieakkoord is de ambitie van het Kabinet om per 2030 in Nederland alleen nog nieuwe zero-emissie personenvoertuigen en busjes te verkopen. Elektrisch of op waterstof.’
De staatssecretaris vervolgt: ‘Een Europees verbod op nieuwverkoop van auto’s die op fossiele brandstof rijden per 2035 zou daarbij heel goed helpen. Natuurlijk, wij zien het liefst dat dat per 2030 in zou gaan, maar per 2035 is ook een helder signaal. Zowel aan de autobouwers als aan de consumenten. Nederland is dus van plan om daarvoor te stemmen.’
En in België?
In België gaat de minister nog een stukje verder. De Vlaamse minister van Mobiliteit is Lydia Peeters. Zij wil de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren al verbieden vanaf 2027. Dat schreef De Standaard in 2021. Volgens Peeters moeten er in 2026 genoeg betaalbare elektrische auto’s zijn om voorgoed afscheid te nemen van benzine-, gas- en dieselauto’s.
Willem heeft op 10 juni 2023 geschreven:
Het is ook geen eerlijk beleid want exclusieve auto s waarvan een handje vol worden gemaakt mogen wel blijven met verbrandingsmotor schijnt. Dus de rijken kunnen weer genieten terwijl de gewone burger in zo n saaie stofzuiger moet rijden die ze in in 2026 ook nog eens zwaarder willen belasten..
Fons heeft op 15 maart 2023 geschreven:
Als de eeg politici in Brussel komen vergaderen word er een grote dieselgenerator opgetrokken om hun electrische wagens op te laden. Electrisch rijden is utopisch,elitair voor rijke verwaande mensen. Politici hou jullie handen van de betaalbare,practische auto af. De markt zal de overgang wel zelf regelen. Dat dan een liberaal nog heiliger dan de paus wil zijn! Dit gaat leiden tot een burgeroorlog tussen arm en rijk,waar populistische partijen door de naieviteit van wereldvreemde besturende partijen op de troon worden gezet!
DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:
Ach, elke straat open in elk land om het elektriciteitsnet te verdriedubbelen? Jaren 60 netwerken? Vol is vol, geen capiciteit over, tenzij de industrie eens besparingen zou vinden, maar ja elektriciteit is zo goedkoop, daar kan een komplete stad van rondkomen.
Al heeft op 15 maart 2023 geschreven:
Gaat het goed met je Fons? Wat een wartaal sla je uit.
Luc heeft op 15 maart 2023 geschreven:
In Europa mag er niet meer nieuw verkocht worden, maar de perfecte 2e hands wagens die hier weg moeten gaan goedkoop in de rest van de wereld voorrijden.
Hipokriet en nefast voor de kleine man.
Anton heeft op 14 maart 2023 geschreven:
In Nederland zijn ze echt gek geworden, als er in Nederland vanaf 2030 alleen maar elektrische en waterstof auto’s nieuw verkocht mogen worden dan gaat dat een groot probleem worden omdat ons elektriciteitsnet dat nog niet aankan. Beter kunnen ze naast elektrische en waterstof auto’s ook meer focussen op de LPG auto’s, die stoten al een stuk minder uit dan benzine en diesel auto’s en beter betaalbaar voor de normale man
DB heeft op 29 mei 2023 geschreven:
Ach zo lang er nog niet electrisch gevlogen kan worden naar het WK in Afrika, kosten waren rond de 300k Euro voor een privé vliegtuig? En dan Kaag(en) over de financiën?
Een andere mini-ster moest maar een ander vliegtuig nemen dat 96k kostte? Niet eens een mini-ster waardig, laat staan minister.
Broodje aap verhaal zolang ze niets op orde hebben.
Nog juridisch onschendbaar ook? Zoveel wangedrag.
Dylan heeft op 14 maart 2023 geschreven:
Tijd dat we de (r)overheden gaan verbieden
TROL ALERT heeft op 15 maart 2023 geschreven:
Er zijn verkiezingen en dus zijn er Russische trollen om anti-overheid sentiment aan te wakkeren. Dylan = Trol.
NoTrol heeft op 15 maart 2023 geschreven:
En zo zijn er ook overheidstrollen die vooral geen tegengeluid dulden… 😁
Klopt heeft op 15 maart 2023 geschreven:
Vooral in Rusland, China en meer van dat soort landen.