
Bij de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht, zou je misschien gelijk denken aan een Audi R8. Dat is immers een Lamborghini in een zakelijkere outfit, maar wel met een volbloed V10-motor. Nee, met afstand de duurste nieuwe Audi van dit jaar is een RS Q8 – een SUV, dus. Al zou je kunnen beargumenteren dat dit ook een Lamborghini Urus is.
Om even een mooi beeld te schetsen: de dikste Audi R8 (de Spyder Performance) kost minimaal 307.000 euro. Deze Audi RS Q8 was fors duurder. Volgens de kentekengegevens van de RDW kostte het betreffende exemplaar maar liefst 444.747 euro. Om het even binnen de Lamborghini-sferen te houden: toen hij nog leverbaar was, kocht je daar ook een Aventador Roadster voor.
Wat maakt de duurste Audi van 2022 dan zo duur?
Het is niet zomaar een Audi RS Q8. Voordat de auto op Nederlands kenteken kwam, ging hij langs tuner Abt voor een make-over. De duurste Audi van 2022 is een RS Q8 Signature Edition. Op het kentekenbewijs staat bij deze Audi een trotse 799 pk. Daarnaast zou hij 1.000 Nm moeten hebben, en bovendien is hij aangekleed met een hoop koolstofvezel en dikkere 23-inch wielen.
De Audi RS Q8 Signature Edition van Abt is een speciale uitvoering waarmee de tuner de oprichter van het bedrijf eert. Ze bouwen slechts 96 exemplaren, waarvan er enkele naar Nederland kwamen. Het is het broertje van de Audi RS 6 Signature Edition, waarvan er in 2022 ook een paar op Nederlands kenteken verschenen voor prijzen richting de 400.000 euro.
Normaliter zou je eerste een auto op kenteken zetten en daarna naar de tuner gaan. Deze volgorde zou wat geld kunnen schelen dat nu richting de Belastingdienst gaat. Echter is dat bij deze Abt niet mogelijk, zo vertelt een woordvoerder van dealer VD Akker aan TopGear. Abt verkoopt de auto’s kant en klaar, niet op basis van een door de klant zelf aangeleverde Q8, dus je zult de fiscus gewoon z’n zakgeld moeten geven.
Wat betaal je nu voor zo’n Audi RS Q8 Signature Edition?
Op de bekendere verkoopwebsites zijn er nog een paar beschikbaar bij verschillende dealers. Zij vragen voor nieuwe exemplaren allemaal 422.500 euro. De echte verkoopprijs kan dus afwijken van de catalogusprijs. Abt hanteert overigens het principe van Henry Ford: ‘Je mag elke kleur kiezen, als het maar zwart is.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Audi RS Q8

Wheelsandmore Audi RS Q8 groeit naar 1.010 pk

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

VIDEO: De Abt XGT is de straatlegale racer die Audi niet durfde te bouwen

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

En dan zó lelijk….