
We klagen allemaal over de inflatie en alle toenemende prijzen, maar over de échte slachtoffers hoor je niemand. De allerrijksten op deze aardbol, de top van de 1-procentclub. Naast dat ze hun dorstige Rolls-Royces met dure benzine moeten vullen, zijn ze de afgelopen jaren miljoenen meer gaan betalen voor hun autoverzamelingen. Miljoenen! En jij maar zeuren over je 100 euro extra per maand voor gas en elektra. Denk ook eens aan een ander. Het is nu zelfs zo dat het record voor de duurste auto is verbroken. Neen, verpletterd zelfs.
Het zou gaan om één van de twee Mercedes 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupés’ uit de verzameling van het merk zelf, zo meldt Hagerty. Voor het raceseizoen van 1956 bouwde Mercedes twee dichte versies van de 300 SLR-raceauto, maar uiteindelijk werd deze nooit op het circuit gebruikt. In plaats daarvan mocht het hoofd van de testafdeling, Rudolf Uhlenhaut, ze als bedrijfsauto inzetten. De achtcilinder produceerde 302 pk, wat destijds al goed was voor een top van 290 km/u.
Lees ook: Wat is de duurste auto ter wereld? En hoe duur was ie?
Hoe duur was de duurste auto ter wereld?
Bronnen aan Hagerty spreken over een aankoopbedrag van 135 miljoen euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het vorige record voor de duurste auto ooit. In 2018 werd een Ferrari 250 GTO verkocht voor 66 miljoen euro. Het zou trouwens gaan om de Uhlenhaut Coupé met chassisnummer 0008/55, te herkennen aan een rood interieur. Op de foto’s zie je de andere auto met een blauw interieur, die waarschijnlijk nog in het museum te spotten is.
Niet iedereen mocht de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé kopen
Een tussenpersoon van Mercedes zou ongeveer tien verzamelaars uitgenodigd hebben die niet alleen genoeg geld hadden om de 300 SLR te kopen, maar ook aan de eisen van het merk voldeden. Ze wilden zeker weten dat de auto dezelfde aandacht en zorg zou krijgen als bij henzelf. Het feit dat het Mercedes-museum in Stuttgart van 6 tot 14 mei dicht is voor een niet nader genoemd ‘evenement’ zou volgens Hagerty bevestigen dat verzamelaars er aan het rondsnuffelen zijn.
Waarom er niet geracet werd met de duurste auto ter wereld
In de jaren vijftig domineerde Mercedes de autosport. Met de 300 SLR (W196S) won Stirling Moss bijvoorbeeld de Mille Miglia. Later dat jaar zou het noodlot toeslaan tijdens de 24 Uur van Le Mans. Bij een ongeluk tussen twee 300 SLR’s en een Austin-Healey kwamen Mercedes-coureur Pierre Levegh en 82 toeschouwers om het leven. Mercedes trok zich toen in het geheel terug uit de racerij en zodoende werd deze Mercedes 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’ nooit gebruikt op het circuit.
2 reacties op “Het record voor de duurste auto ooit verkocht is naar verluidt verpletterd”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Gelukkig heb ik een schaalmodel (met rode bekleding) de motor is een 8 cyl in line !
Volgens zeggen was de SL zo lawaaiig dat zelfs Uhlenhaut er weinig mee reed.
De koper is nog gekker dan Putin. Wat een lelijk model en die bekleding is afgrijselijk. Jekkiebah!