We klagen allemaal over de inflatie en alle toenemende prijzen, maar over de échte slachtoffers hoor je niemand. De allerrijksten op deze aardbol, de top van de 1-procentclub. Naast dat ze hun dorstige Rolls-Royces met dure benzine moeten vullen, zijn ze de afgelopen jaren miljoenen meer gaan betalen voor hun autoverzamelingen. Miljoenen! En jij maar zeuren over je 100 euro extra per maand voor gas en elektra. Denk ook eens aan een ander. Het is nu zelfs zo dat het record voor de duurste auto is verbroken. Neen, verpletterd zelfs.
Het zou gaan om één van de twee Mercedes 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupés’ uit de verzameling van het merk zelf, zo meldt Hagerty. Voor het raceseizoen van 1956 bouwde Mercedes twee dichte versies van de 300 SLR-raceauto, maar uiteindelijk werd deze nooit op het circuit gebruikt. In plaats daarvan mocht het hoofd van de testafdeling, Rudolf Uhlenhaut, ze als bedrijfsauto inzetten. De achtcilinder produceerde 302 pk, wat destijds al goed was voor een top van 290 km/u.
Lees ook: Wat is de duurste auto ter wereld? En hoe duur was ie?
Hoe duur was de duurste auto ter wereld?
Bronnen aan Hagerty spreken over een aankoopbedrag van 135 miljoen euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het vorige record voor de duurste auto ooit. In 2018 werd een Ferrari 250 GTO verkocht voor 66 miljoen euro. Het zou trouwens gaan om de Uhlenhaut Coupé met chassisnummer 0008/55, te herkennen aan een rood interieur. Op de foto’s zie je de andere auto met een blauw interieur, die waarschijnlijk nog in het museum te spotten is.
Niet iedereen mocht de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé kopen
Een tussenpersoon van Mercedes zou ongeveer tien verzamelaars uitgenodigd hebben die niet alleen genoeg geld hadden om de 300 SLR te kopen, maar ook aan de eisen van het merk voldeden. Ze wilden zeker weten dat de auto dezelfde aandacht en zorg zou krijgen als bij henzelf. Het feit dat het Mercedes-museum in Stuttgart van 6 tot 14 mei dicht is voor een niet nader genoemd ‘evenement’ zou volgens Hagerty bevestigen dat verzamelaars er aan het rondsnuffelen zijn.
Waarom er niet geracet werd met de duurste auto ter wereld
In de jaren vijftig domineerde Mercedes de autosport. Met de 300 SLR (W196S) won Stirling Moss bijvoorbeeld de Mille Miglia. Later dat jaar zou het noodlot toeslaan tijdens de 24 Uur van Le Mans. Bij een ongeluk tussen twee 300 SLR’s en een Austin-Healey kwamen Mercedes-coureur Pierre Levegh en 82 toeschouwers om het leven. Mercedes trok zich toen in het geheel terug uit de racerij en zodoende werd deze Mercedes 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’ nooit gebruikt op het circuit.
Rarebear14 heeft op 13 mei 2022 geschreven:
Gelukkig heb ik een schaalmodel (met rode bekleding) de motor is een 8 cyl in line !
Volgens zeggen was de SL zo lawaaiig dat zelfs Uhlenhaut er weinig mee reed.
Kees heeft op 13 mei 2022 geschreven:
De koper is nog gekker dan Putin. Wat een lelijk model en die bekleding is afgrijselijk. Jekkiebah!