De feestdagen zijn een mooi moment om even stil te staan bij de mensen die het wat minder breed hebben in Nederland. De miljonairs bijvoorbeeld, voor wie de situatie momenteel schrijnend is. Waar de duurste auto vorig jaar nog ruim 4 miljoen euro kostte, komt de duurste Nederlandse auto van 2023 niet eens boven de miljoen uit. Als je een miljonair kent, vraag dan even of het goed gaat.
Elk jaar duikt TopGear Nederland in de database van de RDW om te kijken wat de duurste auto’s zijn die in Nederland zijn geregistreerd. We kijken dan naar de catalogusprijs van nieuwe auto’s die in 2023 zijn geleverd. Als jij van de buurman een Opel Kadett hebt gekocht voor 4 miljoen euro, dan zal hij dus niet in dit lijstje verschijnen, want dat staat niet in de gegevens van de RDW.
Zo is er al een Koenigsegg Jesko in Nederland, maar die heeft nog geen kenteken. De eigenaar wacht nog op typegoedkeuring hiervoor, zo vertelde hij aan TopGear. Deze auto kost zonder belastingen al 3 miljoen euro, anders zou deze op nummer één in dit lijstje gestaan hebben. Nu staat er voor het eerst sinds we dit lijstje maken een BMW op nummertje één. Nou ja, de echte nummer één dan.
Suzuki S-Cross – 3.590.392 euro
De duurste S-Cross was een witte. Deze kosten maar 1 miljoen euro per stuk | Foto: © Suzuki
We wisten het ook niet, maar blijkbaar kun je ‘één volledige Bugatti Chiron’ als optie aanvinken wanneer je een nieuwe Suzuki S-Cross koopt. Er is geen andere verklaring, behalve dat er een foutje is gemaakt bij de RDW. In augustus zou er een witte Suzuki S-Cross op kenteken zijn gezet van ruim 3 miljoen euro. We weten dat het een foutje is, aangezien de BPM slechts 6.000 euro bedraagt. Alsnog: op papier is dit de duurste auto van 2023. Doe ons toch maar de nummer twee van dit lijstje, dan.
BMW 3.0 CSL – 816.198 euro
De Nederlandse 3.0 CSL | Foto: © Van Poelgeest
We maken dit lijstje nu een paar jaar, en nog nooit stond er een BMW op nummer één. Dit is ook niet zomaar een BMW. De 3.0 CSL is een speciaaltje waar het merk slechts 50 stuks van produceert. De fabriek in het Beierse Dingolfing die normaal de M4 GT4-raceauto bouwt, zet het feestmodel in elkaar. De strepen op de witte lak zijn geen stickers, maar zijn gespoten – dit proces kent 134 stappen.
Als je de planning en logistiek meetelt, zijn er in totaal 100 mensen in touw om een 3.0 CSL te bouwen. En dat zie je terug in de prijs. Er is in Nederland één exemplaar op kenteken gezet en de eigenaar betaalde er 816.198 euro voor. Daarvan gaat 53.594 euro naar de staat in de vorm van BPM. Op 21 juli van dit jaar kreeg de auto zijn Nederlandse kenteken toegewezen.
Ferrari 812 Competizione – 767.131 euro
De eigenaar maakt genoeg kilometers – dit is in Spanje | Foto: © GME Photo
Een van de laatste Bugatti’s ooit gemaakt werd vorig jaar in Nederland geleverd, wat dus betekent dat er dit jaar geen nieuwe Chirons zijn bijgekomen. Waar in de top 10 vorig jaar geen enkele auto onder de 1 miljoen stond, komen we dit jaar niet boven de miljoen uit. Overigens zullen er genoeg mensen zijn die net zo lief in deze Ferrari 812 Competizione stappen als in een Chiron. Al is het maar vanwege de V12.
Deze Competizione krijgt de V12 uit de Superfast, maar dan met nieuwe organen om net wat meer performance te kweken. Het resultaat is 830 pk en 692 Nm, wat weer goed is voor een 0-naar-100-tijd van 2,9 seconden en een top van ruim 340 km/u. Zorgt ook voor genoeg uitstoot; vandaar dat de BPM voor deze auto 119.962 euro bedraagt. In mei van dit jaar kwam deze auto op kenteken.
Rolls-Royce Phantom – 766.843 euro
Groen, maar niet per se duurzaam | Foto: © Raf Visuals
Als je ooit nog een überzeldzame Rolls wilt kopen, laat de Boat Tail dan lekker hangen en koop een Phantom zonder opties. Dat heeft waarschijnlijk nog nooit iemand gedaan. Ook bij deze Phantom was de eigenaar bij een euroton aan opties nog niet klaar. En dan kwam er nog een tonnetje BPM bovenop. De auto kreeg zijn Nederlandse kenteken al in februari van dit jaar.
Ferrari 812 Competizione – 699.512 euro
De echte auto is rood met een witte streep | Foto: © Ferrari
Carlos Sainz was niet de enige die dit jaar een Ferrari 812 Competizione in ontvangst nam. We weten niet of deze Nederlander ook een Golf GTI met velgschade inruilde, alleen dat hij de auto op 4 mei in ontvangst nam. De eigenaar mocht 119.962 euro aan BPM achterlaten bij de fiscus voor deze rode 812 Competizione.
Ferrari SF90 Spider – 692.265 euro
Scheveningen ziet er toch anders uit dan we ons herinneren (foto ter referentie) | Foto: © Ferrari
Belangrijk voor Nederland: de 0-naar-100-tijd is 2,5 seconden. Minder belangrijk voor Nederland: de 0-naar-200-tijd is een bijna niet te bevatten 7 seconden. Via de draaiknop op het stuur (de manettino, in Ferrari-taal) kan de aandrijflijn in de standen eDrive, Hybrid, Performance of Qualify worden gezet. De topsnelheid is hoger dan 340 km/u. Deze grijze SF90 kwam in februari naar Nederland.
MAN TGE – 685.673 euro
Zomaar een dikke MAN (of is dat shaming?) | Foto: © MAN
Oké, ook deze klopt niet helemaal. We dachten dat er misschien een kansje was dat iemand een überdikke MAN-camper had samengesteld met een sauna, schuilkelder en padelbaan. Maar de importeur laat aan TopGear Nederland weten dat het hier waarschijnlijk gaat om een kommafoutje van de RDW (man, man, man). Al matcht de BPM (163.093 euro) in dit geval wel goed bij de catalogusprijs. Mocht iemand een MAN hebben gekocht ter waarde van een Ferrari, laat het ons weten.
Ferrari SF90 Spider – 682.343 euro
Echte cabriorijders doen het dak het hele jaar door open | Foto: © Speed Generation
Dit is een bijzondere SF90 Cavalcade 10th Anniversary Edition, die gemaakt is om het tienjarige bestaan van het Ferrari Cavelcade-evenement te vieren. Door de hybride aandrijflijn ben je aan BPM niet 120.000 euro kwijt, zoals bij de 812 Competizione, maar hoef je slechts een schappelijke 20.893 euro af te tikken. De elektromotoren en de V8 geven je in totaal 1.000 pk aan vermogen.
Rolls-Royce Phantom – 680.620 euro
De Phantom op Nederlands kenteken is blauw | Foto: © Rolls-Royce
Wil jij je Phantom graag in het mottenballenbeige met een humidor tussen de voorstoelen en een gestileerde beeltenis van je teckel in het dashboard verwerkt, dan kan dat gewoon. De eigenaar van deze Phantom ging gewoon voor blauw met een licht interieur, en dat staat ook niet verkeerd. Van de aanschafprijs van 680.000 euro is het BPM-bedrag 105.810 euro.
Ferrari 812 GTS – 680.430 euro
Foto ter referentie | Foto: © TopGear
De 812 Competizione A hebben we nog niet gesignaleerd op Nederlands kenteken, maar deze 812 GTS voelt zich ook wel thuis in het rijtje. Het is de open versie van de 812 Superfast. En ook bij deze auto mag je genieten van het geluid van de V12-motor. De eigenaar nam deze blauwe Ferrari in ontvangst toen de lente precies net begonnen was.
SF90 Stradale – 655.516 euro
Zomaar een Ferrari SF90 – de Nederlandse eigenaar rijdt misschien iets netter | Foto: © TopGear
De SF90 zoals je hem eerder in dit lijstje al zag, maar dan met een vast dak. Het jaar begon goed voor de eigenaar van deze auto, want al in januari mocht hij instappen in de rode Ferrari. Net als de Spiders is dit een plug-in hybride, dus de fiscus stuurde een BPM-rekening van slechts 23.426 euro.
8x Audi A8 – 647.687 euro
Het kan zijn dat het zwaailicht bij deze auto’s ontbreekt | Foto: © Audi
Een kommafoutje is ook bij een Audi A8 zo gemaakt, maar hier is net even wat anders aan de hand. Er is niet één A8 op kenteken gezet met een catalogusprijs van 647.687 euro – het zijn er maar liefst acht. Allemaal hebben ze een 4,0-liter V8 en wegen ze rijklaar 3.950 kilo. Dat betekent dat het hier gaat om de Audi A8 L Security, de gepantserde versie van de sedan.
Het bepantseringsniveau van de ramen is VR10 en het plaatwerk krijgt de stempel VR9, waardoor inzittenden niet hoeven te vrezen voor explosieven of mensen met grote geweren. Een Kalashnikov is in ieder geval geen probleem. We vroegen Audi of ze iets konden vertellen over de klant of instantie, maar uiteraard willen ze niets kwijt over deze miljoenenorder aan A8’tjes.
Ferrari Purosangue – 636.380 euro
De Nederlandse Purosangue is een tintje donkerder grijs | Foto: © carspotters010
Het was een nogal lange aanloop, maar de Ferrari Purosangue (die dus géén SUV is, volgens het merk) is er eindelijk. Geen verstandige motoren, geen hybride aandrijflijn, maar gewoon de volbloed-V12 uit de sportauto’s. We zouden wel kunnen roepen dat het waarschijnlijk de laatste keer is dat Ferrari zoiets bouwt, maar dat denken we elke keer, en het merk lijkt de pure verbrandingsmotor voorlopig nog niet los te laten. Zeldzaam is ie in ieder geval nog wel: op het moment van schrijven staat er slechts één op Nederlands kenteken. De eigenaar tikte vorige maand 123.866 euro aan BPM af voor deze hoge Ferrari.
bsber heeft op 23 december 2023 geschreven:
Die Audi’s zijn van het BOT, Bijzonder Ondersteuningsteam van justitie. Vervoer van de Taghi’s in ons land.
Carelk heeft op 22 december 2023 geschreven:
Die audi’s hebben allemaal een dubbel kenteken. Hebben ook een aa- kenteken.
niet-saaimeneer heeft op 22 december 2023 geschreven:
Hahah 8 ton voor een BMW met strepen. Wat een zonde van je geld. Voor zulk soort bedragen koop je toch iets exotisch zoals een Ferrari of Lambo…of wat dan ook…maar toch geen merk welke ook zoiets als een 1-serie diesel met 16″ velgen verkoopt.
Ivar heeft op 23 december 2023 geschreven:
Die moderne Ferrari’s zijn toch spuuglelijk. Op de SUV na dan. Maar 8 ton voor een BMW is idd wel erg veel. ‘K zou voor een aangepaste Porsche gaan (restomod of Ruf).