Kijk maar even goed, want zo ga je ze vanaf volgend jaar waarschijnlijk niet meer nieuw zien. Door de achterbank te verwijderen en een gesloten laadruimte in de G-klasse te bouwen, komt deze Mercedes in aanmerking voor het grijs kenteken. Daardoor is het niet alleen officieel een bedrijfsauto, maar hoeft de eigenaar (áls het een ondernemer is) geen BPM te lappen.

Dat maakt dit enerzijds een zeer goedkope G-klasse, maar ook de duurste bedrijfsauto die je momenteel kunt kopen. Als jij nu naar de dealer gaat voor een nieuwe Mercedes-AMG G 63, dan ben je minimaal 304.709 euro kwijt. Dit exemplaar met ruim 3.000 kilometer op de teller mag al mee voor 209.000 euro. Die ton korting is dus niet alleen afschrijving, maar is te danken aan het gebrek aan BPM.

Deze G-klasse blijft belastingvrij voor de ondernemer

Deze G-klasse behoudt ook volgend jaar zijn korting, maar hetzelfde trucje geldt volgend jaar niet meer voor nieuwe modellen: de regels veranderen en voor bedrijfswagens op diesel en benzine moet er in 2025 BPM betaald worden. Dat scheelt voor ondernemers dus bijna 100.000 euro. Particulieren komen sowieso niet in aanmerking voor deze korting.

De duurste bedrijfsauto van Nederland heeft een 4,0-liter V8-motor met twee turbo’s. Deze is goed voor 585 pk en een 0-100-tijd van 4,4 seconden. De topsnelheid is nog altijd hoger dan die van een Volkswagen Transporter, maar misschien niet zo hoog als je zou verwachten: 220 km/u. Overigens staat er nog wel een te koop die duurder is in Nederland, maar die moet nog omgebouwd worden. Deze G-klasse staat bij DvH Automotive in Dirksland, mocht je de snelste hovenier van Nederland willen worden.

Reacties

  • Ruud heeft op 6 juli 2024 geschreven:

    Ook voor de ondernemer geld, wil je er privé mee rijden moet je bijtelling betalen.
    Elk jaar 25% van de catalogusprijs bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
    Bij een auto van €300.000 is dat €75.000
    42% inkomstenbelasting, kost je grofweg €2750,- per maand

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)