
Het voelt als pas een jaar geleden dat de Fiat 500 voor het laatst jarig was. Oh, wacht. Toen vierde de jolige stadsrakker zijn 60ste verjaardag met een speciale uitvoering. Voor zijn 61ste verwachten we geen speciale uitvoering, dus zochten we maar de duurste Fiat 500 op die je nu gebruikt kunt kopen.
De Fiat 500 krijgt vaker het kritiek dat ie iets te duur is, maar deze Cinquecento spant de kroon. Dit matgrijze exemplaar uit 2015 kost maar liefst 59.900 euro. En dan krijg je ook nog eens minder stoelen.
Kenners hadden het al lang gespot: het gaat om een Abarth 695 BiPosto, of zoals Abarth ‘m zelf noemt: ’s werelds kleinste supercar. Feitelijk is de 695 Biposto de straatversie van de Assetto Corse-racer.
De Abarth 695 Biposto is altijd matgrijs en hangt vol met imposante bumpers, side-skirts en koolstofvezel accenten. Hij leunt op hydraulisch verstelbare EXT Racing-schokdempers en rolt op lichtgewicht OZ-velgen die met hun 18 inch behoorlijk fors zijn voor zo’n kleintje.
Dit exemplaar heeft de Kit Innesti Frontali (10.000 euro) en de Kit Pista (5.000 euro). Bij de eerste krijg je een sperdifferentieel, een racekoppeling en een fenomenale Bacci Romano dog-ring versnellingsbak met een schitterend opengewerkt schakelmechanisme. De tweede behelst een race-display met data-logger en schakel-led’jes midden op je dashboard, Sabelt-kuipstoelen met vierpuntsgordels en een professionele racehelm (al weten we niet of de helm nog aanwezig is).
De Abarth 695 BiPosto schiet met 190 pk en een hoop herrie in 5,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 230 km/u. En dat lijkt ons in een 500’tje meer dan zat. Heb jij er 59.900 euro voor over?
Meer van TopGear


Tweedehands Fiat 500 Abarth begint betaalbaar te worden

Abarth 695 70th Anniversario krijgt de pet van Ome Willem

Alle Abarth-modellen zijn weer vers

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
