Stephan Winkelmann (de grote baas van Audi Sport GmbH) en ‘zijn mensen’ doen druk onderzoek naar een mogelijke hypercar van Audi; een rivaal voor de Mercedes-AMG Project One en de Aston Martin Valkyrie. En met minder dan 1.000 pk doe je niet mee.

TopGear sprak op de IAA in Frankfurt met de voormalig CEO van Lamborghini. Toen we hem vroeger of Audi geïnteresseerd is een eigen hypercar zei hij: ‘Naar mijn mening wel. Het is duidelijk dat de R8 compleet ontwikkeld is. Maar het is nog een jonge auto met een lange levenscyclus en we zullen nog afgeleiden produceren. En daarna moet de productportfolio nog uitgebreid worden.’

Ruimte voor een hypercar van Audi

‘We gaan van 11 naar 16 auto’s in de aankomende drie jaar. Dit is een gigantische inspanning. Maar een ‘halo car’ [de ultieme auto van een merk, red.] is wel iets waar mijn mensen aan denken. Ik heb mijn ideeën, zij hebben hun ideeën; we moeten zien wanneer er ruimte is voor zoiets. Maar het is zeker dat het merk zo’n auto verdient.’

Geen concrete richting dus, maar een elektrisch component is niet ondenkbaar. Een hypercar van Audi zou een mooie demonstratie kunnen zijn voor de schokkende techniek. Zeker als je nagaat dat Audi flink investeert in Formule E.

Een elektrische supercar?

‘Moet de hypercar te maken hebben met motorsport? Niet per se. Maar als we een link kunnen leggen, zou dat perfect zijn. Formule E is een mogelijkheid, maar het hoeft dus niet’, zegt Winkelmann.

Het is niet de eerste keer dat een hypercar met een prijskaartje van meerdere miljoenen lonkt. In 2012 wilde Wolfgang Dürheimer (nu actief bij Bentley en Bugatti) een hybride diesel-hypercar bouwen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)