
We hebben de laatste tijd nog maar weinig geschreven over de McLaren P1, maar zijn hem nog lang niet vergeten. McLaren zelf ook niet, gelukkig. De auto is nu zo’n zeven jaar uit productie, maar toch werkt het Engelse automerk door aan de ontwikkeling van de plug-in hybride hypercar. McLaren komt nu met een upgrade voor de P1.
Eigenaren kunnen zich bij de dealers melden voor een lichtere batterij. Ze worden dan wel naar huis gestuurd, want pas in juli kun je de upgrade echt bestellen. De nieuwe batterij weegt nu nog maar 50 kilo in plaats van ruim 100 kilo. Het merk zou bij deze batterij toepassen wat ze leerden bij de Speedtail.
De McLaren P1 is sneller door de lichtere batterij
De 50 kilo minder, dat merk je in de prestaties. De sprint van 0 naar 300 is nu klaar in 16,1 seconden, wat 0,4 seconde sneller is. Toch wel een leuke dag voor de ingenieurs die dat mocht testen. Het circuit Nardo zou de P1 nu een halve seconde sneller afleggen ook.
Maar hij rijdt minder ver elektrisch
Alleen maar voordelen? Nee. De nieuwe batterij kan beter opladen en ontladen, maar eigenaren leveren wel elektrische actieradius in. Eerst kon de McLaren p1 zo’n 30 kilometer op één acculading rijden voordat de V8 bijsprong, dat is nu gereduceerd naar een kwart daarvan, dus ongeveer 7 tot 8 kilometer.
De benzinerekening gaat dus iets omhoog als je de lichtere batterij kiest. Al hebben we het vermoeden dat de eigenaren daar niet zo mee zitten. Daarnaast is de upgrade niet goedkoop; eigenaren moeten omgerekend 140.000 euro aftikken voor de sprintbatterij.
Meer van TopGear


Koop de McLaren P1 van Häkkinen en krijg er een gratis rijles van de F1-kampioen bij

Straatlegale McLaren P1 GTR met Gulf-jasje

De beste Bottle Cap Challenge tot nu toe

McLaren P1 GTR ’Beco’ eert Senna’s eerste F1-zege

McLaren P1: Jenson Button verkoopt de zijne

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
