
We hebben de laatste tijd nog maar weinig geschreven over de McLaren P1, maar zijn hem nog lang niet vergeten. McLaren zelf ook niet, gelukkig. De auto is nu zo’n zeven jaar uit productie, maar toch werkt het Engelse automerk door aan de ontwikkeling van de plug-in hybride hypercar. McLaren komt nu met een upgrade voor de P1.
Eigenaren kunnen zich bij de dealers melden voor een lichtere batterij. Ze worden dan wel naar huis gestuurd, want pas in juli kun je de upgrade echt bestellen. De nieuwe batterij weegt nu nog maar 50 kilo in plaats van ruim 100 kilo. Het merk zou bij deze batterij toepassen wat ze leerden bij de Speedtail.
De McLaren P1 is sneller door de lichtere batterij
De 50 kilo minder, dat merk je in de prestaties. De sprint van 0 naar 300 is nu klaar in 16,1 seconden, wat 0,4 seconde sneller is. Toch wel een leuke dag voor de ingenieurs die dat mocht testen. Het circuit Nardo zou de P1 nu een halve seconde sneller afleggen ook.
Maar hij rijdt minder ver elektrisch
Alleen maar voordelen? Nee. De nieuwe batterij kan beter opladen en ontladen, maar eigenaren leveren wel elektrische actieradius in. Eerst kon de McLaren p1 zo’n 30 kilometer op één acculading rijden voordat de V8 bijsprong, dat is nu gereduceerd naar een kwart daarvan, dus ongeveer 7 tot 8 kilometer.
De benzinerekening gaat dus iets omhoog als je de lichtere batterij kiest. Al hebben we het vermoeden dat de eigenaren daar niet zo mee zitten. Daarnaast is de upgrade niet goedkoop; eigenaren moeten omgerekend 140.000 euro aftikken voor de sprintbatterij.
Meer van TopGear


Koop de McLaren P1 van Häkkinen en krijg er een gratis rijles van de F1-kampioen bij

Straatlegale McLaren P1 GTR met Gulf-jasje

De beste Bottle Cap Challenge tot nu toe

McLaren P1 GTR ’Beco’ eert Senna’s eerste F1-zege

McLaren P1: Jenson Button verkoopt de zijne

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
