
Elektrische restomods zijn, zo blijkt, best polariserend. Bereid je voor op een discussie over het eerste product van Totem Automobili. Het Italiaanse bedrijf wil Alfa Romeo GT Juniors 1300 en 1600 uit de jaren zeventig pakken, volledig strippen en opnieuw opbouwen als elektrische sportauto. Voordat je dure woorden als ‘sacrilège’ gaat roepen, sta ons toe een argument voor de conversie in te brengen: 525 pk.
Dat is serieus meer dan de net geen 200 pk van de originele Giulia GT, nietwaar? Het is zelfs meer dan de huidige Giulia Quadrifoglio aan boord heeft. Sterker nog, het komt wat betreft prestaties in de buurt van de nieuwe Giulia GTAm. Het wordt pijnlijker als je hoort dat ze het kaalgestripte chassis grondig verbouwen en dat slechts 10 procent van het oorspronkelijke chassis overblijft.
Een 50,4-kWh batterij vervangt de benzinemotor en bij de achteras ligt een elektromotor. Vóór plaatst Totem een MacPherson-ophanging en achterin komt een multilink-setup. Rondom monteren ze instelbare Bilstein-dempers. Desgewenst installeren ze een apparaatje dat benzinemotorgeluiden produceert. Ook is er launch control en een driftmodus.
Specificaties van de elektrische Alfa Romeo Giulia GT
De topsnelheid is nét geen 250 km/u en de 0-100-tijd is een uiterst minimale 3,4 seconden. De actieradius op één lading moet de 340 km/u naderen, al is dat wel onder de voorwaarde dat je niet bij elk stoplicht de launch control inzet. Het totale gewicht van de ooit vrij lichte Alfa is nu 1.410 kilo.
De prachtige carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel. De neus is 180 millimeter breder dan eerst en zou een hommage zijn aan de Giulia GTAm. Uiteraard is er led-verlichting aan boord, en de bips zou ‘ronde vormen’ moeten hebben. In het interieur vind je koolstofvezel stoelen en prachtig leer. De handrem is gewoon mechanisch en er is zelfs airconditioning.
De prijs van de elektrische Alfa Romeo Giulia GT is nog niet bekend, maar verwacht dat het een beetje Singer-achtige prijzen zullen zijn. Zou deze auto je kunnen overtuigen de overstap naar elektrisch rijden te maken?
5 reacties op “Elektrische Alfa Romeo Giulia GT is fijne heiligschennis”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

340km/u als actieradius… 340km bedoel je.
Singer?
Porsche Singer…
Dank u ik had de link niet zo snel gelegd
Gaaf, maar waarom zou je een oud chassis gebruiken als ja maar 10% nodig hebt?