
Elektrische restomods zijn, zo blijkt, best polariserend. Bereid je voor op een discussie over het eerste product van Totem Automobili. Het Italiaanse bedrijf wil Alfa Romeo GT Juniors 1300 en 1600 uit de jaren zeventig pakken, volledig strippen en opnieuw opbouwen als elektrische sportauto. Voordat je dure woorden als ‘sacrilège’ gaat roepen, sta ons toe een argument voor de conversie in te brengen: 525 pk.
Dat is serieus meer dan de net geen 200 pk van de originele Giulia GT, nietwaar? Het is zelfs meer dan de huidige Giulia Quadrifoglio aan boord heeft. Sterker nog, het komt wat betreft prestaties in de buurt van de nieuwe Giulia GTAm. Het wordt pijnlijker als je hoort dat ze het kaalgestripte chassis grondig verbouwen en dat slechts 10 procent van het oorspronkelijke chassis overblijft.
Een 50,4-kWh batterij vervangt de benzinemotor en bij de achteras ligt een elektromotor. Vóór plaatst Totem een MacPherson-ophanging en achterin komt een multilink-setup. Rondom monteren ze instelbare Bilstein-dempers. Desgewenst installeren ze een apparaatje dat benzinemotorgeluiden produceert. Ook is er launch control en een driftmodus.
Specificaties van de elektrische Alfa Romeo Giulia GT
De topsnelheid is nét geen 250 km/u en de 0-100-tijd is een uiterst minimale 3,4 seconden. De actieradius op één lading moet de 340 km/u naderen, al is dat wel onder de voorwaarde dat je niet bij elk stoplicht de launch control inzet. Het totale gewicht van de ooit vrij lichte Alfa is nu 1.410 kilo.
De prachtige carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel. De neus is 180 millimeter breder dan eerst en zou een hommage zijn aan de Giulia GTAm. Uiteraard is er led-verlichting aan boord, en de bips zou ‘ronde vormen’ moeten hebben. In het interieur vind je koolstofvezel stoelen en prachtig leer. De handrem is gewoon mechanisch en er is zelfs airconditioning.
De prijs van de elektrische Alfa Romeo Giulia GT is nog niet bekend, maar verwacht dat het een beetje Singer-achtige prijzen zullen zijn. Zou deze auto je kunnen overtuigen de overstap naar elektrisch rijden te maken?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Elektrische Alfa Romeo Giulia GT is fijne heiligschennis”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

340km/u als actieradius… 340km bedoel je.
Singer?
Porsche Singer…
Dank u ik had de link niet zo snel gelegd
Gaaf, maar waarom zou je een oud chassis gebruiken als ja maar 10% nodig hebt?