
Elektrische restomods zijn, zo blijkt, best polariserend. Bereid je voor op een discussie over het eerste product van Totem Automobili. Het Italiaanse bedrijf wil Alfa Romeo GT Juniors 1300 en 1600 uit de jaren zeventig pakken, volledig strippen en opnieuw opbouwen als elektrische sportauto. Voordat je dure woorden als ‘sacrilège’ gaat roepen, sta ons toe een argument voor de conversie in te brengen: 525 pk.
Dat is serieus meer dan de net geen 200 pk van de originele Giulia GT, nietwaar? Het is zelfs meer dan de huidige Giulia Quadrifoglio aan boord heeft. Sterker nog, het komt wat betreft prestaties in de buurt van de nieuwe Giulia GTAm. Het wordt pijnlijker als je hoort dat ze het kaalgestripte chassis grondig verbouwen en dat slechts 10 procent van het oorspronkelijke chassis overblijft.
Een 50,4-kWh batterij vervangt de benzinemotor en bij de achteras ligt een elektromotor. Vóór plaatst Totem een MacPherson-ophanging en achterin komt een multilink-setup. Rondom monteren ze instelbare Bilstein-dempers. Desgewenst installeren ze een apparaatje dat benzinemotorgeluiden produceert. Ook is er launch control en een driftmodus.
Specificaties van de elektrische Alfa Romeo Giulia GT
De topsnelheid is nét geen 250 km/u en de 0-100-tijd is een uiterst minimale 3,4 seconden. De actieradius op één lading moet de 340 km/u naderen, al is dat wel onder de voorwaarde dat je niet bij elk stoplicht de launch control inzet. Het totale gewicht van de ooit vrij lichte Alfa is nu 1.410 kilo.
De prachtige carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel. De neus is 180 millimeter breder dan eerst en zou een hommage zijn aan de Giulia GTAm. Uiteraard is er led-verlichting aan boord, en de bips zou ‘ronde vormen’ moeten hebben. In het interieur vind je koolstofvezel stoelen en prachtig leer. De handrem is gewoon mechanisch en er is zelfs airconditioning.
De prijs van de elektrische Alfa Romeo Giulia GT is nog niet bekend, maar verwacht dat het een beetje Singer-achtige prijzen zullen zijn. Zou deze auto je kunnen overtuigen de overstap naar elektrisch rijden te maken?
5 reacties op “Elektrische Alfa Romeo Giulia GT is fijne heiligschennis”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Is zo’n Alfa Romeo Giulia na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Alfa Romeo Brera de moeite waard na jaren van onderstuur?

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Pas op: op deze plekken in Nederland komen hagelstenen zo groot als tennisballen je auto slopen

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

340km/u als actieradius… 340km bedoel je.
Singer?
Porsche Singer…
Dank u ik had de link niet zo snel gelegd
Gaaf, maar waarom zou je een oud chassis gebruiken als ja maar 10% nodig hebt?