Alfa Romeo Giulia GTA: 6 redenen...

... waarom dit dé extreme Alfa is waar we op hebben gewacht

Alfa Romeo GTAm
Alfa Romeo GTAm

Toen ze bij Alfa Romeo een manier zochten om hun 110e verjaardag te vieren, gingen ze ambitieus te werk. Wij hadden waarschijnlijk gewoon 110 kaarsjes in een meterslange chocoladecake geprikt en een autovormig confettikanon afgeschoten. Maar de Italianen wilden het anders doen. Ze wilden een nieuw icoon creëren. En niet zomaar een icoon – volgens Fabio Migliavacca, de productmarketingbaas van Alfa, moest het een icoon worden in de categorie ‘Ferrari wordt 40 jaar’. Weet je nog welke auto dat merk toen presenteerde? Precies: de F40. Dat zijn nog eens doelstellingen. Dit is de Alfa Romeo Giulia GTA, en wij zijn fan.

01. De Alfa Romeo Giulia GTA heeft een naam die Alfisten laat likkebaarden en kwijlen

Als Alfa zich ook maar een béétje wilde meten met Ferrari’s wigvormige twin-turbolegende, zat er maar een ding op. Ze moesten de venerabele GTA-badge tevoorschijn halen, ’m op de spannendste auto plakken die ze in jaren hebben gemaakt en daarmee een bozere, luidere, lichtere en nog snellere versie neerzetten. Zo werd de Alfa Romeo Giulia GTA geboren – maar daarmee was de kous niet af.

Om ook de Alfa-gekkies tevreden te stellen die graag circuitdagen aandoen, ging het merk nog een stap verder: ze kleedden het 540 pk sterke beest nog meer uit, voegden een enorme vleugel toe en noemden het resultaat de GTAm. Mocht het je nog niet zijn opgevallen: dat is de auto op deze foto’s.

02. Z’n historie gaat diep

Alfa Romeo GTAm

Die drie letters G, T en A zijn absoluut serieus te nemen. De noemer Gran Turismo Alleggerita – Italiaans voor ‘lichter gemaakte grand tourer’ – werd voor het eerst gebruikt in 1965. Een stel kleptomane techneuten wist toen maar liefst 210 kilo aan meuk uit de Giulia GT te verwijderen. En die was met 950 kilo van zichzelf al niet heel zwaarlijvig. Denk daar even over na: dat je van elke 10 kilo er 2 weghaalt. Zo’n dieet bereik je normaal gezien alleen met glaasjes water en een ernstig strakke maagband.

Hoe de nieuwe auto het ervan afbrengt? Nou, er werd het nodige gewicht verwijderd door toepassing van grote hoeveelheden koolstofvezel (de cardanas, de motorkap, het dak, de voorbumper en voorspatborden, de binnenkanten van de achterspatborden en de sportstoelen zijn van het spul gemaakt). De GTAm dumpt bovendien zijn achterbank en krijgt een dunnere voorruit, een achterruit van polycarbonaat en nylon lusjes in plaats van deurgrepen. Al worden er ook een rolkooi en Sabelt-gordels toegevoegd.

Na deze behandeling weegt hij 1.520 kilo, wat volgens ons – en volgens de brochure van de ‘gewone’ Giulia Quadrifoglio – slechts 4 kilo lichter is dan de stan­daardauto. Maar Alfa heeft de nodige Italiaanse wiskunde toegepast en beweert dat de Giulia Q gehomologeerd was op 1.620 kilo, wat zou betekenen dat de GTAm een volle 100 kilo lichter is. Heeft iemand een heel grote weegschaal die we even mogen lenen? Hoe dan ook: het is duidelijk dat de nieuwe Alfa Romeo Giulia GTA heel wat trouwer blijft aan het recept van zijn voorvader dan de vorige GTA, de Mito GTA, die een paar jaar terug als concept werd gepresenteerd (en geschrapt).

03. De Alfa Romeo Giulia GTA is een monster

Nee, hij is geen lid van de Lady Gaga-fanclub (of dat moet straks samen met zijn volledige specificaties ineens worden bevestigd). Maar intern werd de GTA vanaf het begin aangeduid als ‘Il Mostro’. Oftewel ‘Het Monster’, mocht je steenkolen-Italiaans je in de steek laten.

Natuurlijk was het idee van een compleet gestoorde Giulia al eerder opgekomen bij het speciale groepje FCA-technici dat jaren geleden door Alfa in een oude bussenfabriek werd opgesloten en daar pas uit mocht komen toen ze een geheel nieuw platform hadden ontwikkeld om de financiële strubbelingen van het merk te doen omslaan. Hun inspanningen brachten ons de Giulia en Stelvio. Ergens in dit proces hadden enkele van de meer ‘enthousiaste’ teamleden hun pilletje niet genomen, waarop ze een Giulia maximaal opklopten.

Deze auto werd toen gezien als te extreem voor productie, maar hij werd wel apart gezet in een achterkamertje. Tot er in 2019 ineens pronto een verjaardagscadeau nodig was. Waarschijnlijk ook om een stroom slecht nieuws over het merk, tegenvallende verkopen en het schrappen van de 8C-supercar en hybride GTV Coupé te overstemmen. Maar dat zal Alfa je natuurlijk niet vertellen.

04. Hij is boos

De standaard Giulia Quadrifoglio biedt een taaie en agressieve basis met een imposant voorkomen en een hoop gespierde oppervlakken om mee te spelen. De Alfa Romeo Giulia GTA weet al deze zaken nog eens danig te versterken. Een beetje wat er zou gebeuren als een gewone Giulia eerst getagd werd door z’n groeimaatje, vervolgens in de reclassering belandde en zich daarna met een enkelband om z’n zwarte 20-inch centerlock-wiel door het leven moest worstelen.

Je ziet het misschien niet meteen op de foto’s, maar de spoorbreedte groeide zowel voor als achter met 50 millimeter. Dit wordt nog even benadrukt door de opgeschroefde wielkastverbreders achter. Er is een grotere en handmatig instelbare splitter die voortkomt uit het F1-partnerschap van Alfa en Sauber. Een nieuw, uit koolstofvezel opgetrokken front vloeit omlaag en opzij om uit te monden in externe flaps die de koele buitenlucht naar de remmen en intercooler geleiden.

Achteraan werd een subtiele, maar nogal puntige koolstofvezel spoiler op het kofferdeksel geplempt. Wil je op dit vlak wat meer drama, dan biedt de GTAm een massieve en niet zo subtiele, met de hand af te stellen spoiler met unieke, afgeronde endplates die heel hard ‘downforce!’ schreeuwt en zachtjes ‘ziet eruit als aftermarket’ fluistert. Nee, mooi is dat ding niet – maar wel functioneel. Dan is er de centrale, op maat gemaakte, dubbele Akrapovic-uitlaat van titanium die uit de diffuser priemt en kleurrijke, kletterende turbogeluiden voortbrengt. Oh, en een interieur – in de GTAm, dan – dat thuishoort in een sekskelder.

05. Hij is snel

Omdat de Alfa Romeo Giulia GTA nog in de ontwikkelingsfase verkeert (en omdat de mensen van Alfa hun lippen vervelend stijf op elkaar houden), zijn de exacte prestatiecijfers van de Giulia GTA op dit moment nog een groot mysterie. In de categorie ‘waar gaat al dat zout in mijn vaatwasser toch naartoe?’, zeg maar.

Wat we wel weten: de 2,9-liter biturbo V6 is 30 pk sterker voor een totaal van 540 pk (met dank aan grotere compressorwielen in de turbo’s, nieuwe zuigers, versterkte drijfstangen, speciale klepveren en een nieuw oliekoelsysteem). Dat en z’n dieet helpen om de 0-naar-100-tijd met drie tienden te laten krimpen, tot 3,6 seconden. Maar met al die extra downforce, grotere behendigheid en lichtere en stijvere veren (die de auto echt tot leven laten komen bij het insturen van bochten, zo wordt ons verteld) zijn we vooral benieuwd hoeveel hij kan afsnoepen van de toch al verschroeiende Nürburgringtijd van 7 minuten en 32 seconden die de standaard Giulia Q neerzette. Helaas, de Italianen willen ons er niets over vertellen. Boe. Wel zeggen ze dat dit de snelste straatlegale Alfa Romeo ooit zal zijn. En dat ze hem hebben afgezet tegen een Porsche GT3 en verschillende supercars. Voor iets wat in essentie toch gewoon een familiesedan is, mag dat behoorlijk goed gezelschap heten.

06. Hij zal zeldzaam zijn. En duur

Nee, de GTA wordt niet goedkoop – zoveel is al wel duidelijk. Velen zullen worden bevangen door ongeloof als ze z’n prijskaartje zien. Zit je er klaar voor? Voor de vierzits GTA mag je in Nederland liefst 232.500 euro uit de buidel trekken. Als je minder spullen voor je geld wilt, kies je de GTAm voor 6.000 euro extra. Waarom meer geld voor minder? Omdat dat nu eenmaal zo werkt met lichtgewichtversies. Ook in België zijn de prijzen overigens niet mals: respectievelijk 173.030 en 178.870 euro.

Dat gezegd hebbende: je krijgt er van Alfa wel een raceoverall, een helm en een autohoes bij om de pijn iets te verzachten. Je kunt zelfs je auto laten uitvoeren in een retro-livery om echt goed voor de dag te komen. Ook een belangrijk gegeven: er worden slechts 500 stuks gemaakt, gelijk verdeeld tussen de GTA en GTAm. Zijn dat er niet te veel? De Jaguar Project 8 had meer vermogen en vierwielaandrijving voor een vergelijkbare prijs, en het merk had de grootste moeite om de volledige oplage aan de man te brengen.

Maar de Alfa Romeo Giulia GTA heeft een paar zaken in zijn voordeel: Italiaanse passie, charme… En natuurlijk dat logo. Dat is waarom mensen al sinds mensenheugenis Alfa’s kopen, en dat door dik en dun blijven doen. Waarom zou dat nu anders zijn? We hopen alleen maar dat ie zo goed rijdt als ie eruitziet. Of nou ja, in ieder geval beter dan een chocoladecake met 110 kaarsjes erop.

Reacties
  1. TG zegt op 8 november 2020 om 13:23:

    Pracht design weer vanuit Italy

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken