Elektrische auto's gebruiken minder grondstoffen

Zelfs als je hem direct aan een steenkolencentrale hangt, worden ijsbeertjes volgens dit onderzoek blij

Foto('s): ChevroletChevrolet K5 Blazer (1977) met eCrate elektromotor
Foto('s): ChevroletChevrolet K5 Blazer (1977) met eCrate elektromotor
Foto('s): ChevroletChevrolet K5 Blazer (1977) met eCrate elektromotor
Foto('s): Porsche / Jerome WassenaarPorsche Taycan Cross Turismo 2021 prototype: 1e rij-indruk
Foto('s): VolvoVolvo XC40 Recharge P8 AWD 2020
Foto('s): HyundaiStekker Hyundai Kona Electric facelift
Chevrolet K5 Blazer (1977) met eCrate elektromotor
Chevrolet K5 Blazer (1977) met eCrate elektromotor
Chevrolet K5 Blazer (1977) met eCrate elektromotor
Porsche Taycan Cross Turismo 2021 prototype: 1e rij-indruk
Volvo XC40 Recharge P8 AWD 2020
Stekker Hyundai Kona Electric facelift

De elektrische auto werkt voor bepaalde mensen als een rode lap voor een stier. Het zien van een stekker laat ze al schuimbekkend over het toetsenbord razen in de reactievelden, waarbij er vaak geen tijd is voor interpunctie. Een van de argumenten tegen de elektrische auto is de impact op het milieu tijdens de productie. De productie zou een hoop grondstoffen opslokken, waardoor je ‘onder de streep’ beter een brandstofauto kunt rijden. Transport & Environment onderzoekt hoe het precies zit.

Elektrische auto’s gebruiken minder grondstoffen

Je mag elektrische auto’s nog altijd emotieloos en prijzig vinden, maar qua grondstoffen blijkt dat de EV het beter doet. In zijn levenscyclus zou een benzineauto 300 tot 400 keer meer grondstoffen verbruiken dan een elektrische auto.

T&E houdt de recycle-doelstelling van de EU aan om te berekenen dat slechts 30 kilo van de gemiddeld 160 kilo wegende batterij niet te recyclen is. Een deel van de kobalt, nikkel en lithium kan tegenwoordig hergebruikt worden voor een nieuwe batterij. Het percentage grondstoffen dat opnieuw gebruikt kan worden, gaat komende jaren alleen maar toenemen.

Daartegenover zetten ze de brandstof (en dus olie) die een benzineauto opstookt, wat gemiddeld uitkomt op 17.000 liter. Ze hebben het over een stapel olievaten van 90 meter hoog, als je kijkt naar het volledige leven van een benzineauto. Een diesel zou gemiddeld 13.500 liter verstoken van showroom tot sloop. Daarbij geldt: weg is weg.

Maar waar komt de energie vandaan?

De bovenstaande vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Een elektrische auto stoot lokaal niets uit, maar de energie komt niet uit de lucht vallen (of eigenlijk wel, in het geval van zonne-energie). Volgens T&E loont het zelfs in Polen, waar veertig bruin- en steenkoolcentrales staan, om elektrisch te rijden. Ook daar zou het rijden van een EV 30 procent CO2-uitstoot besparen ten opzichte van een brandstofauto. In Nederland zorgt elektrisch rijden voor 58 procent minder CO2-uitstoot. Zweden is koploper met 79 procent. Overigens zijn wij nog altijd dol op de benzinemotor (en het geluid), maar om mee in de file mee aan te sluiten is een EV prima geschikt.

Reacties
  1. Eric zegt op 6 maart 2021 om 20:15:

    Er rijd nu slechts een klein percentage met een elektrische auto, een auto die voor een gemiddelde burger niet betaalbaar is. Na x aantal jaren gebruik dienen de batterijen eveneens vervangen te worden wat een heel grote kost met zich meebrengt. Nu komt slecht een klein percentage van de elektriciteitsvoorziening uit hernieuwbare energie en overal is de natuur al verkracht met windmolens die nooit rendabel zullen worden gelet de onderhoudskosten. Waar zullen we de elektriciteit vandaan blijven halen? Is er geen natuurmiddel die de lucht automatisch zuivert??? Bomen, plaats meer bomen in plaats van gebouwen en de lucht zal properder worden. De zwaarste voetafdruk op de natuur is het aantal mensen ter plaatse, in Europa doen ze er nog een stuk bovenop om nog meer mensen op ons klein continent in te voeren zodat het nog zwaarder wordt voor de natuur. Elektriciteit is enkel toekomstmuziek omdat bepaalde politieke groeperingen heel grote druk uitvoeren.

  2. Conclusie zegt op 4 maart 2021 om 12:10:

    Typisch gevalletje “wie betaalt bepaalt”. Ze kijken alleen naar de hoeveelheid materialen en niet naar de schade bij het verkrijgen daarvan. Juist het delven van al de bijzondere materialen voor de batterijen maakt deze zo slecht voor het milieu. Deze vergelijking is net zo krom als een Ferrari en een Prius boven aan een berg zetten, beide naar beneden laten rollen en dan claimen dat de Ferrari net zo zuinig is als de Prius.

    • JJ zegt op 4 maart 2021 om 23:17:

      Dat klop t alleen niet de prius heeft als ie beneden is zijn accu’s bijgeladen de fefrari niet. Zelfs bij naar beneden rollen is een prius dus zuiniger.

  3. Alexander zegt op 4 maart 2021 om 12:10:

    Was het niet Jeremy Clarkson die riep dat een ev meer nadelige milieu effecten had dan een Landrover Discovery destijds? 😁

    • @Alexander zegt op 4 maart 2021 om 12:11:

      Er zijn genoeg onderzoeken die dat bevestigen als je de levensduur etc. meeneemt…

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken