Je weet inmiddels dat Donkervoort zelfs na 2035 nog auto’s met een benzinemotor mag verkopen. Maar tussen ‘mogen’ en ‘willen’ zit natuurlijk een verschil. We vragen Denis Donkervoort, zoon van de oprichter en inmiddels opperhoofd van het bedrijf, hoe lang hij denkt dat het Nederlandse automerk nog benzineauto’s gaat verkopen. En is het niet tijd voor een elektrische auto?

Op de vraag hoe lang Donkervoort nog benzineauto’s zal verkopen, antwoordt hij: ‘Dat vind ik een heel leuke vraag. Je ziet hoeveel er veranderd is in de afgelopen twee jaar en 2035 is voorlopig nog best een eind weg. Het heeft heel sterk te maken met hoe de ontwikkeling zich beweegt als het gaat om de eFuels [synthetische brandstoffen, red.] en het hangt ook af van hoe het sentiment zal zijn.’

Komt er een elektrische Donkervoort?

Zal Donkervoort zich ooit aan een elektrische auto wagen? ‘Met de huidige batterijen generatie zeker niet, omdat het gewoon te zwaar en groot is, dus we krijgen het er niet in. Het is zodanig zwaar dat het het volledige DNA van Donkervoort teniet doet. Als er op een gegeven moment solid-state batterijen komen, dan kunnen we wel een stapje maken.’

Momenteel werken diverse partijen hard om de solid-state batterij productieklaar te krijgen. Deze batterij biedt veel meer capaciteit per kilo en zou duurzamer geproduceerd kunnen worden. ‘Als er lichte en compacte batterijen zouden komen die wel kunnen concurreren met een brandstofmotor qua gewicht, dan moet je het heroverwegen.’

Lees ook: Donkervoort ziet kansen in verbod op benzinemotoren in 2035

Denis Donkervoort ziet dat er diverse kleine bedrijven zijn die dromen over elektrische sportauto’s: ‘Je ziet op de kleinserie schaal ook elektrische hypercars ontstaan. Is dat nou iets wat vervolgens je-van-het wordt, of is dat een doodgeboren kindje? Je kunt niet in een glazen bol kijken. Ik zie alleen heel duidelijk waar nu de doelgroep warm van wordt en waar de doelgroep naar op zoek is.’

En dan ontbreekt het motorgeluid nog

‘En dan nog de tweede vraag: kun je dan een zelfde soort beleving creëren die je nu ook creëert? Het geluid is dan weg, dus wat voor beleving breng je terug waardoor er toch entertainment voor de bestuurder is? Ik weet het nog niet. Waar je dan naar kijkt is Rimac die is waanzinnig goed. Hoe zal het met hen gaan? Wat wordt de beleving achter het stuur? Is er een driftmodus, wordt dat dan belangrijk? Het is een kwestie van gewoon uitproberen en in de gaten houden.’

En een Donkervoort op waterstof dan?

En ziet Donkervoort dan nog brood in waterstof? ‘Daar kijken we zeker naar, maar dat is helemaal nog heel ver weg. Ik denk dat voor waterstof de voertuigen voor A naar B eerder in beeld komen dan performanceauto’s. Maar als daarin een gigaontwikkeling in plaatsvindt, dan moeten wij daar ook serieus naar kijken, maar op dit moment is dat niet zo ver.’

Lees ook: Donkervoort stopt binnenkort met de vijfcilinder van Audi

‘Nee, dan zou ik eerder de hint willen geven van de eFuels. Dat is voor nu eerder de oplossing dan waterstof. Dat is er in principe al en dan hoef je ook niet zoveel mee te doen. Het is alleen nu nog heel erg kostbaar en de hardware componenten van de motor moeten daar wel tegen bestand zijn, want er zit wel een hoger percentage alcohol in. De eFuels zijn makkelijker te implementeren dan waterstof’, zo concludeert Denis Donkervoort.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)