De Ford GT40 uit de jaren zestig is één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Combineer dat met zijn zeldzaamheid en het is bijna zonde om met een origineel exemplaar te rijden – laat staan om er eentje te modificeren. De motor verwijderen en vervangen met twee elektromotoren, dat zou een doodzonde zijn. Dat is hier gelukkig ook niet het geval.
Het bedrijf Superformance heeft de licentie in handen om gloednieuwe GT40’s te bouwen. Deze replica’s worden bijvoorbeeld ingezet bij de film Le Mans ’66 (of Ford vs Ferrari) en het is ook de GT40 om te kopen als je toch van plan bent hem te verbouwen. Dat is precies wat het bedrijf Everrati deed. En zo bestaat er nu een elektrische Ford GT40 met 800 pk en 800 Nm.
De elektrische Ford GT40 heeft twee motoren
Everrati ontwikkelde de aandrijflijn zelf. Hoewel de elektrische Ford GT40 twee elektromotoren heeft, gaat al het vermogen naar de achterwielen. Vaak zie je bij twee elektromotoren vierwielaandrijving. Met de 60-kWh batterij moet je meer dan 200 kilometer kunnen rijden. Snel is hij ook met een 0-100-tijd van minder dan 4 seconden.
Everrati zegt dat de gewichtsverdeling 40/60 (vóór/áchter) is. Dat is 38/62 bij de oorspronkelijke GT40 MKII A uit 1966. Het totale gewicht is 1.320 kg, wat volgens Everrati ook 47 kg lichter is dan een volledig volgetankte GT40 in die periode. Vermeldenswaardig is dat er ook een 700-volt architectuur aan boord is, met 80-kW snelladen.
Met motorgeluid en een pookje
Everrati heeft gezegd dat zijn GT40 een ‘Race-modus’ heeft die zelfs 110 dB aan V8-geluid activeert. Blijkbaar kan de bestuurder in deze modus de versnellingspook ook gebruiken om nep te schakelen, waarbij de geluidsgenerators en koppelafgifte van de elektromotoren het gevoel geven dat je echt van versnelling verandert. De prijs van de elektrische Ford GT40 is op aanvraag.
Reacties