
De Ford GT40 uit de jaren zestig is één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Combineer dat met zijn zeldzaamheid en het is bijna zonde om met een origineel exemplaar te rijden – laat staan om er eentje te modificeren. De motor verwijderen en vervangen met twee elektromotoren, dat zou een doodzonde zijn. Dat is hier gelukkig ook niet het geval.
Het bedrijf Superformance heeft de licentie in handen om gloednieuwe GT40’s te bouwen. Deze replica’s worden bijvoorbeeld ingezet bij de film Le Mans ’66 (of Ford vs Ferrari) en het is ook de GT40 om te kopen als je toch van plan bent hem te verbouwen. Dat is precies wat het bedrijf Everrati deed. En zo bestaat er nu een elektrische Ford GT40 met 800 pk en 800 Nm.
De elektrische Ford GT40 heeft twee motoren
Everrati ontwikkelde de aandrijflijn zelf. Hoewel de elektrische Ford GT40 twee elektromotoren heeft, gaat al het vermogen naar de achterwielen. Vaak zie je bij twee elektromotoren vierwielaandrijving. Met de 60-kWh batterij moet je meer dan 200 kilometer kunnen rijden. Snel is hij ook met een 0-100-tijd van minder dan 4 seconden.
Everrati zegt dat de gewichtsverdeling 40/60 (vóór/áchter) is. Dat is 38/62 bij de oorspronkelijke GT40 MKII A uit 1966. Het totale gewicht is 1.320 kg, wat volgens Everrati ook 47 kg lichter is dan een volledig volgetankte GT40 in die periode. Vermeldenswaardig is dat er ook een 700-volt architectuur aan boord is, met 80-kW snelladen.
Met motorgeluid en een pookje
Everrati heeft gezegd dat zijn GT40 een ‘Race-modus’ heeft die zelfs 110 dB aan V8-geluid activeert. Blijkbaar kan de bestuurder in deze modus de versnellingspook ook gebruiken om nep te schakelen, waarbij de geluidsgenerators en koppelafgifte van de elektromotoren het gevoel geven dat je echt van versnelling verandert. De prijs van de elektrische Ford GT40 is op aanvraag.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
