
De Ford GT40 uit de jaren zestig is één van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Combineer dat met zijn zeldzaamheid en het is bijna zonde om met een origineel exemplaar te rijden – laat staan om er eentje te modificeren. De motor verwijderen en vervangen met twee elektromotoren, dat zou een doodzonde zijn. Dat is hier gelukkig ook niet het geval.
Het bedrijf Superformance heeft de licentie in handen om gloednieuwe GT40’s te bouwen. Deze replica’s worden bijvoorbeeld ingezet bij de film Le Mans ’66 (of Ford vs Ferrari) en het is ook de GT40 om te kopen als je toch van plan bent hem te verbouwen. Dat is precies wat het bedrijf Everrati deed. En zo bestaat er nu een elektrische Ford GT40 met 800 pk en 800 Nm.
De elektrische Ford GT40 heeft twee motoren
Everrati ontwikkelde de aandrijflijn zelf. Hoewel de elektrische Ford GT40 twee elektromotoren heeft, gaat al het vermogen naar de achterwielen. Vaak zie je bij twee elektromotoren vierwielaandrijving. Met de 60-kWh batterij moet je meer dan 200 kilometer kunnen rijden. Snel is hij ook met een 0-100-tijd van minder dan 4 seconden.
Everrati zegt dat de gewichtsverdeling 40/60 (vóór/áchter) is. Dat is 38/62 bij de oorspronkelijke GT40 MKII A uit 1966. Het totale gewicht is 1.320 kg, wat volgens Everrati ook 47 kg lichter is dan een volledig volgetankte GT40 in die periode. Vermeldenswaardig is dat er ook een 700-volt architectuur aan boord is, met 80-kW snelladen.
Met motorgeluid en een pookje
Everrati heeft gezegd dat zijn GT40 een ‘Race-modus’ heeft die zelfs 110 dB aan V8-geluid activeert. Blijkbaar kan de bestuurder in deze modus de versnellingspook ook gebruiken om nep te schakelen, waarbij de geluidsgenerators en koppelafgifte van de elektromotoren het gevoel geven dat je echt van versnelling verandert. De prijs van de elektrische Ford GT40 is op aanvraag.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4
