
De Camaro, Challenger en Corvette met een eenzame verbrandingsmotor zijn bezig met hun afscheidstour. Het duurt niet lang meer voor deze modellen aan de stekker gaan of verdwijnen. De Ford Mustang daarentegen houdt stand, en dat komt schijnbaar door de F-150 Lightning en Mustang Mach-E. Jim Owens is de merkmanager van de Ford Mustang. Hij legt uit hoe elektrische Fords ervoor zorgen dat de Mustang nog steeds een V8 kan hebben.
Het heeft volgens Owens te maken met emissieregels. ‘Een deel van de reden waarom we twee verbrandingsmotoren [de V8 en de EcoBoost-viercilinder] mogen bouwen, is het succes van de [F-150] Lightning en het succes van de Mustang Mach-E’, legt hij uit aan het Australische CarExpert. ‘Op dit moment doen we het [voldoen aan de emissiereglementen] door het uitbalanceren van ons assortiment. We produceren een bepaald aantal [EV’s] om eraan te voldoen.’
De hulp van de EV’s wil overigens niet zeggen dat de tweedeurs Mustang voor altijd elektrificatie kan ontlopen. Mark Rushbrook – directeur van Ford Performance – vertelt dat Ford al heeft nagedacht over een hybride aandrijflijn voor de nieuwste Mustang. ‘We hebben zeker overwogen of het logisch zou zijn of niet’, laat hij weten. Vooralsnog is dat dus niet het geval en mogen de EcoBoost en de V8 blijven. Enkel de laatste komt overigens naar Europa.
Hoelang blijft de Ford Mustang met V8 nog leverbaar?
Volgens Rushbrook is er ‘geen einddatum gedefinieerd’ voor de Ford Mustang met alleen een verbrandingsmotor. ‘Zolang het kan, zullen we het doen. Het ligt eraan in welke richting de emissieregels zich ontwikkelen’, zegt Rushbrook. Aan de hand van de nieuwe regels en de vraag bepaalt Ford of er een nieuwe Coyote V8 wordt gebouwd.
De Ford Mustang is straks alleen op de wereld
Zonder de Camaro, Challenger en niet-geëlektrificeerde Corvette heeft de Ford Mustang het musclecar-rijk alleen. Ondanks dat de concurrentie langzaam wegvalt, denkt Owens niet dat alle V8-gegadigden nu ineens voor een Mustang zullen gaan. ‘Mensen die een getatoeëerde bowtie [het logo van Chevrolet] op hun lichaam hebben, of een Challenger Hellcat, Redeye, Demon, die gaan we waarschijnlijk niet overhalen’, zegt Owens.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
