
Ho, rustig aan. We weten het: de onderzoekjes waaruit blijkt dat EV’s door fijnstof van de banden en remmen net zo slecht zijn als benzineauto’s, die kloppen niet. Maar in het geval van de GMC Hummer geloven we best dat hij zijn groene doel voorbij schiet. Het klinkt zelfs best aannemelijk dat een GMC Hummer voor meer uitstoot zou zorgen dan een benzineauto.
De GMC Hummer EV is een uitzonderlijk zwaar en lomp apparaat. De accu van 200 kWh is twee keer zo groot als wat je in bijvoorbeeld in een Tesla Model S vindt. Zelfs vier keer zo groot als het accupakket van een Peugeot e-208 of iets in die richting. Met wat het ding opslokt aan grondstoffen staat ie al 3-0 achter, maar dat is niet waar het hier om gaat.
Volgens de onderzoekers van ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) zorgt de Hummer EV voor 213 gram CO2 per gereden kilometer. Een kleine Chevrolet Bolt (de opvolger van wat hier de Opel Ampera-E was) zou volgens dezelfde berekening zorgen voor maar 57 gram. Dat is dus geen uitstoot uit de uitlaat, maar de CO2 die vrijkomt bij het produceren van de energie.
Volgens de ACEEE stoot de enorme elektrische SUV daarmee 13 gram CO2 per kilometer meer uit dan een Chevrolet Malibu, een middenklasse sedan. De reden achter de uitstoot van de elektrische EV is simpel: de dikst uitgevoerde GMC Hummer EV weegt zo’n 4.000 kilo en verbruikt daarom veel stroom, die nog deels met fossiele brandstoffen wordt opgewekt.
Is het zo erg?
Laat het maar aan de Amerikanen over om een EV zo lomp te maken dat hij in gebruik juist slechter is voor het klimaat dan een benzineauto, maar je kunt je afvragen hoe erg dat is. De GMC Hummer EV is geen auto voor de massa, maar een vlaggenschip. Een auto voor liefhebbers – en misschien nog belangrijker: een auto die starre Amerikanen lekker kan maken voor de elektrische toekomst.
Dus ja, de GMC Hummer EV is niet de groenste EV van dit moment, maar misschien is dat voor dit geval zo erg nog niet. Als ze er maar geen gewoonte van maken. Leuk om te weten: de originele Hummer H1 zorgde trouwens voor maar liefst 555 gram CO2 per kilometer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De elektrische Hummer zorgt voor meer uitstoot dan een benzineauto”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Er is een nieuwe Humvee, maar dan wel een volledig elektrische

Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is

Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn

De GMC Hummer EV (met 1.000 pk) zit in de nieuwe Call of Duty

GMC wil de Hummer EV naar Europa brengen, maar is ie niet veel te zwaar?

Gestolen auto maakt wereldreis, eigenaar volgt de trip met AirTag

Met deze Hummer EV kun je een week lang wildkamperen zonder op te laden

Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is

Deze enorme camper uit de jaren ’70 had een 7.5 V8 en voorwielaandrijving

General Motors investeert 854 miljoen dollar in nieuwe V8-motoren

Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Die 213g/km is vrij onzinnig om te vermelden als er niet ook bij verteld wordt wat voor stroommix mee is gerekend.