Ho, rustig aan. We weten het: de onderzoekjes waaruit blijkt dat EV’s door fijnstof van de banden en remmen net zo slecht zijn als benzineauto’s, die kloppen niet. Maar in het geval van de GMC Hummer geloven we best dat hij zijn groene doel voorbij schiet. Het klinkt zelfs best aannemelijk dat een GMC Hummer voor meer uitstoot zou zorgen dan een benzineauto.

De GMC Hummer EV is een uitzonderlijk zwaar en lomp apparaat. De accu van 200 kWh is twee keer zo groot als wat je in bijvoorbeeld in een Tesla Model S vindt. Zelfs vier keer zo groot als het accupakket van een Peugeot e-208 of iets in die richting. Met wat het ding opslokt aan grondstoffen staat ie al 3-0 achter, maar dat is niet waar het hier om gaat.

Volgens de onderzoekers van ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) zorgt de Hummer EV voor 213 gram CO2 per gereden kilometer. Een kleine Chevrolet Bolt (de opvolger van wat hier de Opel Ampera-E was) zou volgens dezelfde berekening zorgen voor maar 57 gram. Dat is dus geen uitstoot uit de uitlaat, maar de CO2 die vrijkomt bij het produceren van de energie.

Volgens de ACEEE stoot de enorme elektrische SUV daarmee 13 gram CO2 per kilometer meer uit dan een Chevrolet Malibu, een middenklasse sedan. De reden achter de uitstoot van de elektrische EV is simpel: de dikst uitgevoerde GMC Hummer EV weegt zo’n 4.000 kilo en verbruikt daarom veel stroom, die nog deels met fossiele brandstoffen wordt opgewekt.

Is het zo erg?

Laat het maar aan de Amerikanen over om een EV zo lomp te maken dat hij in gebruik juist slechter is voor het klimaat dan een benzineauto, maar je kunt je afvragen hoe erg dat is. De GMC Hummer EV is geen auto voor de massa, maar een vlaggenschip. Een auto voor liefhebbers – en misschien nog belangrijker: een auto die starre Amerikanen lekker kan maken voor de elektrische toekomst.

Dus ja, de GMC Hummer EV is niet de groenste EV van dit moment, maar misschien is dat voor dit geval zo erg nog niet. Als ze er maar geen gewoonte van maken. Leuk om te weten: de originele Hummer H1 zorgde trouwens voor maar liefst 555 gram CO2 per kilometer.

Reacties

  • Wouter heeft op 13 juli 2022 geschreven:

    Die 213g/km is vrij onzinnig om te vermelden als er niet ook bij verteld wordt wat voor stroommix mee is gerekend.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Wouter Reactie annuleren

(verplicht)