De Mercedes-AMG’s worden ook hybride. Nogal wiedes, zou je zeggen, aangezien de AMG One in aantocht is, waarmee Mercedes de hybride aandrijflijn uit de F1 loslaat op de publieke wegen. Maar er zal een veel grotere serie auto’s volgen, belooft de directeur van AMG, Tobias Moers.

Hiermee wil zijn merk in het ambitieuze duurzaamheidsplan van Mercedes passen. Een plan dat inhoudt dat het merk tegen 2039 geheel CO2-neutraal zal zijn. Best wel een idealistisch plan als je een aantal V8-supersedans in je assortiment hebt.

‘De eerste auto in onze nieuwe EQ Performance-serie is een AMG GT 4-Door die tegen het eind van 2020 zal uitkomen’, zegt Moers. De auto waar hij het over heeft, wordt volgens geruchten de AMG GT 73 genoemd en zal een piekvermogen hebben van 810 pk.

Plug-in hybrid Mercedes AMG’s met een Formule 1 tintje

‘Het is een plug-in hybrid, maar met een andere uitvoering. De prestatiegerichte 4,0-liter V8-motor blijft, maar hij wordt gecombineerd met een speciaal ontwikkelde elektromotor op de achterste as en een voor de F1 gemaakte batterij. We kunnen een hoop vermogen uit de batterij halen, omdat zijn warmteregeling totaal anders is. En we kunnen veel energie regenereren.’

Deze auto zal wel een veel kleiner elektrisch bereik hebben dan andere Mercedes-hybrides. ‘Het hangt af van het segment,’ zegt Moers. ‘Als je graag een auto wil met veel prestaties, moeten we het bereik hiervoor opofferen. Bij een S-klasse, waarbij gewicht niet het grootste punt is, hebben we misschien een groter bereik. De technologie zal zich aanpassen aan het segment en de vereiste prestaties.’

Als AMG aan de doelen van Mercedes wil voldoen, zullen ze echter uiteindelijk volledig elektrisch moeten worden. Volgens Moers gaan we in het begin van 2020 een voorbeeld zien van een AMG-EV. ‘We kunnen een C-klasse transformeren in een C 63, dus dan kunnen we ook een EQ-model veranderen in een AMG. En we hebben nog een hoop creatieve ideeën, maar daar gaan we nu nog niets over zeggen.’

Elektrische AMG’s zouden de nieuwe Podracers kunnen worden

De meeste AMG’s staan natuurlijk, afgezien van een aantal andere aspecten, bekend om hun V8-gegrom. Dit geluid zullen we waarschijnlijk moeten gaan missen. ‘De komende generatie zal nog beschikken over een V8,’ zegt Moers, ‘maar de generatie daarna? Dat weet ik niet zo zeker.’

We vragen hem of zijn team nu koortsachtig aan het werk is om het geluid van de Mercedes-AMG’s te behouden, omdat een elektromotor nu eenmaal niet zo fijn klinkt. Moers reageert hier fel op.

‘We zijn jaren geleden aan die reis begonnen. We vragen onszelf af: wat is het kenmerkende geluid voor een EV? Je kunt hier bijna alles mee doen wat je maar wilt. Hij zou kunnen klinken als een Podracer van Star Wars of als een typische V8. Je zou bepaalde frequenties uit de elektrische aandrijflijn kunnen filteren, of deze juist versterken, of veranderen. Wat er ook gebeurt, het geluid moet authentiek zijn.’

Maak jij je zorgen over de toekomst? Of ben je vooral benieuwd naar hoe het volgende hoofdstuk van AMG er uitziet en klinkt?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)