
Een campingplekje huren naast een circuit en dan klagen over geluidsoverlast, het is een hobby die over een tijdje misschien niet meer mogelijk is. F1-auto’s zijn al een heel stuk stiller, maar ook de ondersteunende races worden in potentie geruisloos. Dit is de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance, een elektrische racer die alles in huis heeft om de 911 GT3 Cup op te volgen.
Overigens zal de elektrische Cayman voorlopig niets verdringen. Het is nog een testvoertuig. Voor de 718 Cayman GT4 ePerformance pakt Porsche het onderstel van een Cayman GT4 en gaat ermee aan de slag. Niet alleen komt er een elektrische aandrijflijn in de auto, ze maken nieuwe carrosseriedelen van gerecycled koolstofvezel en natuurlijke composieten. De ePerformance is ook 14 centimeter breder dan de GT4 Clubsport.
Ook de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance heeft 1.000 pk en vierwielaandrijving
De aandrijflijn van de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance komt uit het Mission R-studiemodel. In de kwalificatiemodus gaat er in totaal 1.000 pk naar alle wielen. Tijdens een race is dit 612 pk. Qua prestaties kan deze elektrische 718 zich meten met de GT3 Cup, die 100 pk minder heeft maar ook een stuk minder weegt. De Cayman moet 30 minuten kunnen racen op één batterijlading.
Porsche wil met deze 718 Cayman GT4 ePerformance uiteindelijk een raceklasse opzetten, net als de GT3 Cup. ‘We zijn erg enthousiast over de respons [op de GT4 ePerformance], omdat een merkbeker met elektrische racewagens een belangrijke aanvulling zou zijn op ons bestaande raceprogramma voor klanten’, aldus Matthias Scholz, Porsches baas van GT-racers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
