Een campingplekje huren naast een circuit en dan klagen over geluidsoverlast, het is een hobby die over een tijdje misschien niet meer mogelijk is. F1-auto’s zijn al een heel stuk stiller, maar ook de ondersteunende races worden in potentie geruisloos. Dit is de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance, een elektrische racer die alles in huis heeft om de 911 GT3 Cup op te volgen.

Overigens zal de elektrische Cayman voorlopig niets verdringen. Het is nog een testvoertuig. Voor de 718 Cayman GT4 ePerformance pakt Porsche het onderstel van een Cayman GT4 en gaat ermee aan de slag. Niet alleen komt er een elektrische aandrijflijn in de auto, ze maken nieuwe carrosseriedelen van gerecycled koolstofvezel en natuurlijke composieten. De ePerformance is ook 14 centimeter breder dan de GT4 Clubsport.

Ook de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance heeft 1.000 pk en vierwielaandrijving

De aandrijflijn van de Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance komt uit het Mission R-studiemodel. In de kwalificatiemodus gaat er in totaal 1.000 pk naar alle wielen. Tijdens een race is dit 612 pk. Qua prestaties kan deze elektrische 718 zich meten met de GT3 Cup, die 100 pk minder heeft maar ook een stuk minder weegt. De Cayman moet 30 minuten kunnen racen op één batterijlading.

Porsche wil met deze 718 Cayman GT4 ePerformance uiteindelijk een raceklasse opzetten, net als de GT3 Cup. ‘We zijn erg enthousiast over de respons [op de GT4 ePerformance], omdat een merkbeker met elektrische racewagens een belangrijke aanvulling zou zijn op ons bestaande raceprogramma voor klanten’, aldus Matthias Scholz, Porsches baas van GT-racers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)