Porsche Mission R is je nieuwe circuit-EV

1.088 pk en dezelfde rondetijden als een 911 GT3 Cup

Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Foto('s): PorschePorsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021
Porsche Mission R concept 2021

Het volgende elektrohoofdstuk voor Porsche staat op het punt om aan te breken. Nu ze met de Taycan het asfalt op straat effectief verschroeien, vinden ze het in Zuffenhausen tijd voor een toegewijd circuitmonster. Deze Porsche Mission R, zojuist onthuld op de IAA, is een studiemodel voor een klantenracer van het merk.

Porsche verwacht dat er in de nabije toekomst plek zal zijn voor volledig elektrische merkencups. Een instapklare race-EV, in de geest van de 911 GT3 Cup, zou er ongeveer zo uit kunnen gaan zien. En we moeten je even waarschuwen: bij het lezen van de prestaties krijgen we nu al een waas voor de ogen.

1.088 pk

De Porsche Mission R heeft twee elektromotoren die in de kwalificatiemodus maar liefst 1.088 pk leveren (435 voor, 653 achter). Hiermee gaat de auto van 0 naar 100 km/u in minder dan 2,5 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 300 km/u.

In de racemodus beschikt de Mission R, die korter maar breder is dan een 718 Cayman, over een constante 680 pk. Dit vermogen wordt niet minder naarmate de motoren en accu’s warm worden, zoals vaak het geval is bij krachtige EV’s. Porsche ontwikkelde innovatieve directe oliekoeling en zegt dat de Mission R ronde na ronde maximale prestaties kan leveren. Hij schijnt dezelfde rondetijden te kunnen rijden als een 911 GT3 Cup.

De accu meet circa 80 kWh en hangt aan een 900-volt elektrisch systeem. De lading gaat in een kwartier van 5 naar 80 procent met een laadsnelheid van maximaal 340 kW. Uiteraard vindt tijdens het remmen ook recuperatie plaats.

De constructie van de Porsche Mission R

De vooruitstrevendheid hield niet op bij de aandrijflijn. Porsche meldt dat de carrosserie en delen van het interieur van de Mission R voor een groot deel bestaat uit NFK, met natuurlijke vezels versterkte kunststof. De materialen om dit te vormen, komen uit de landbouw. Met een onderliggende structuur van koolstofvezelcomposiet belooft de Mission R bovenal sterk, licht en veilig te zijn.

Binnen in de auto vinden we verschillende displays, touchscreens en camera’s die de functie van traditionele spiegels overnemen. Ook kunnen ze live streamen naar ontvangers buiten de auto. En wie niet echt wil, kan of mag rijden, kan de monocoque van de Mission R onveranderd inzetten als simulator.

Wanneer komt de Porsche Mission R?

Niet, voorlopig. Maar als we even terugdenken aan andere concepten met de naam ‘Mission’ is het niet ondenkbaar dat Porsche binnen afzienbare tijd iets gaat bouwen dat hier sterk op lijkt…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken