
Met de flinke toename van elektrische auto’s wordt het steeds belangrijker dat je een vlot u-bochtje kunt maken met je elektrische auto om snel de laatste beschikbare laadpaal te gappen. Het is daarom goed dat de elektrische Renault Twingo ZE zijn piepkleine draaicirkel van 4,3 meter behoudt. Renault plaatste de elektromotor op dezelfde plek als de benzinemotor, wat betekent dat de bagageruimte van 240 liter ongewijzigd is. Ook behoudt de elektrische Renault Twingo ZE zijn achterwielaandrijving, maar verwacht geen driftmonster.
Specificaties van de elektrische Renault Twingo ZE
De specificaties van de elektrische Renault Twingo ZE zijn nagenoeg gelijk aan die van de Smart EQ Forfour. Net als zijn Duitse evenknie produceert de elektromotor 82 pk en 160 Nm. De topsnelheid is 135 km/u, wat toch maar mooi 5 km/u sneller is dan de Smart. Met een actieradius van 180 kilometer rijdt de Twingo ZE zo’n 50 kilometer verder dan de Smart. In de stad zou de elektrische Renault Twingo ZE 250 kilometer kunnen rijden op één lading. De accu is 22 kWh groot.
Kleine sprintjes van 0 naar 50 km/u doet de Twingo ZE in minder dan 4 seconden. Fanatiekelingen laden de auto in 30 minuten voor 80 procent bij met een 22-kWh lader. Voor voetgangers is buiten een signaal hoorbaar tot 30 km/u, zodat mensen niet verrast worden door de muisstille EV. Daarnaast zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar op het schermpje. Verder is het interieur nagenoeg gelijk aan dat van de Twingo met benzinemotor. Vanbuiten is de grille anders en krijgt de ZE blauwe strepen.
We horen je denken: Renault biedt toch ook de Zoe aan? Waarom dan ook een elektrische Twingo? De Zoe is qua afmetingen een stukje groter, maar biedt ook een grotere accu en meer vermogen. Dat maakt de Zoe ook een stuk prijziger. De elektrische Renault Twingo ZE is dus het goedkopere alternatief voor mensen die toch geen enorme afstanden afleggen. Prijzen van de Twingo ZE zijn niet bekend. De Smart kost minimaal 23.995 euro, dus verwacht een prijs in die orde van grootte.
Meer van TopGear


Renault brengt de Twingo terug als goedkope elektrische auto

Waarom sloegen we elkaar vroeger bij het zien van een Twingo of een gele auto?

Renault Twingo vliegt de bocht uit bij Schiphol

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault Twingo Electric Série Limitée Vibes

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Wist je dat je (zelfs thuis) aan de laadpaal een onzichtbare heffing van zo’n 10 procent betaalt?

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Ondanks 272 pk extra zijn de remmetjes op de 911 Turbo S van Manhart helemaal standaard

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter
