
Tesla startte het nieuwe jaar met een record: het is Amerika’s meest waardevolle autobouwer op de beurs ooit. De marktwaarde van de autobouwer oversteeg vorige week de gecombineerde waarde van General Motors en Ford. Het aandeel stond toen op 492,14 dollar per aandeel. Inmiddels zit het aandeel zelfs boven de 520 dollar per aandeel, waardoor de waarde van Tesla net geen 97 miljard dollar is. Een indrukwekkende stijging, want in 2012 was het bedrijf 4 miljard waard.
En dat is goed nieuws voor meneer Musk. Wanneer de waarde de 100 miljard dollar overstijgt, krijgt Elon Musk volgens Forbes een bonus van 346 miljoen dollar, zo’n 310 miljoen euro, uitgekeerd in aandelen. Het is geen ongewone regeling. In 2018 ontving Walt Disney’s CEO Robert Iger ongeveer 150 miljoen dollar met een dergelijke regeling. Als de waarde van Tesla door blijft stijgen naar de 650 miljard dollar, dan staat Elon Musk een cheque van een forse 56 miljard dollar te wachten. (Lijkt ons weel heel veel, maar als Forbes het zegt…)
Op dit moment krijgt Musk geen salaris voor het werk dat hij doet (en ook niet voor het Twitteren of het dansen), alleen maar compensaties op basis van de waarde van de aandelen. Met 346 miljoen dollar kan ie voorlopig even vooruit. En als het nog even duurt, maakt het ook niet zoveel uit. Volgens Forbes is Musk zo’n 31 miljard dollar waard en hij kan dus wel een tijdje teren op zijn spaarcentjes.
Meer van TopGear


Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
