We hebben geen crypto, aandelen in Microsoft of een vast energiecontract. Neem dus nooit financieel advies van ons aan, maar we denken dat garagebedrijven en vooral tuners de komende tijd nog wel lekker gaan boeren. Het aanbod leuke nieuwe auto’s met een benzinemotor droogt op, maar er zijn nog genoeg mensen die benzine (of diesel) willen blijven rijden en willen opleuken.
Een nieuwe auto op benzine of diesel is geen goed idee meer, denkt bekende Twitteraar Elon Musk. ‘Ik denk dat het grote publiek realiseert dat de wereld richting elektrische voertuigen gaat en het is zelfs stom om een nieuwe benzineauto te kopen op dit moment omdat de restwaarde van die benzineauto heel laag gaat zijn’, zegt Musk tegen Business Insider.
Een nieuwe auto is zelden een investering
Er zijn natuurlijk twee manieren om hier naar te kijken. Een nieuwe auto is zelden een goede investering, omdat je altijd de eerste jaren het meest afschrijft. Anderzijds zou je ook kunnen zeggen dat er schaarste optreedt als er in 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht mogen worden in Europa. Overigens is in Amerika nog geen 6 procent van de nieuwverkopen volledig elektrisch.
De vraag is ook wat de brandstofprijzen de komende jaren gaan doen. Blijft de prijs van benzine of diesel stijgen en blijven de aanschafprijzen van elektrische auto dalen, dan zal het op een gegeven moment überhaupt slimmer zijn om een elektrische auto te kopen. Is het juist de energieprijs die hoog blijft, dan kan het omslagpunt juist verder blijven liggen.
Even serieus heeft op 24 oktober 2022 geschreven:
Beetje zielig mannetje, die Elon. Doen alsof er bij de mogelijkheden die hij produceert iets is wat aantrekkelijk is voor de gemiddelde automobilist. Doen alsof er de komende 20 jaar enig milieutechnisch voordeel aan een elektrisch voertuig zit als dezelfde bouwkoers wordt gevaren. En dan gaat het nog steeds alleen maar over de daardoor verbruikte energie, op zich al lachertje.
De man is enkel en alleen geïnteresseerd in persoonlijk gewin. Niets meer en niets minder.
Deze uitspraak is er ook weer eentje in de lange reeks om te binden aan zijn denkbeelden en portemonnee.
Als het de man en zijn onderneming ook maar een beetje zou interesseren, zouden het advies en zijn ontwerpen er anders uitzien. Waarom anders zou hij aan de ene kant ogenschijnlijk de mens in een overdreven batterijraket sturen, en over de andere boeg plezierreisjes om de aarde en uitbreiding van datanetten nastreven. Waarom zou iemand die het milieu iets boeit voor een nieuwbouw locatie voor een fabriek een bos laten kappen.
Energie besparen bij auto’s doe je door minder massa met minder acceleratie naar een lagere eindsnelheid te brengen. Niet door je te verbergen achter onzinnige ideeën.
Elektrische energie is er te weinig of op het verkeerde moment, en wordt voor het overgrote deel nog lang niet groen geproduceerd. Zelfs niet als je alle politiek groene mogelijkheden meetelt. Waterstof is daarmee alvast geen drager die op de huidige energieproductieplekken een voordeel op gaat leveren.
Voor het winnen van grondstoffen voor accu’s wordt nog steeds meer schade aan mens en milieu aangericht dan met fossiele brandstoffen.
De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Wat je niet verbruikt hoef je niet te besparen. Rantsoeneer het gebruik van energie over de hele linie, zowel zakelijk als privé. Eigenlijk heel normaal als er zaken op dreigen te raken.
Woon-werkverkeer binnen een straal van 15km verplicht op de fiets. Basis ontwerpeis voor voertuigen uitgelegd op een maximum snelheid van 100km/uur en een vermogen tot zo’n 50kW. Acceleratiebeperking per ECU. Massabeperking door terugdringen van comfortopties. En als dat dan uiteindelijk met een elektrisch aandrijving over de hele linie milieutechnisch beter kan en subsidievrij betaalbaar kan voor iedereen, en als de man ook zijn eigen patroon aan dat gedachtengoed aanpast, ja dan mag ie zijn mond weer open doen.
Herkenbaar heeft op 23 oktober 2022 geschreven:
Poging nummer 1020123013 van Musk om de aandelenkoersen te manipuleren. Naar het schijnt hadden die van Tesla (-40% dit jaar) een kleine boost nodig…
Pino heeft op 23 oktober 2022 geschreven:
Elon heeft gelijk. De toekomst is elektrisch.
Niet hybride of waterstof. Elektrisch.
Maar wees gerust, petrol heads. Elektrisch is goedkoper, beter, leuker. Echt.
De knop moet alleen even om…
Alain heeft op 22 oktober 2022 geschreven:
Steeds meer mensen beseffen dat al. Binnen de betreffende prijsklasse is de verkoop van klassieke wagens niet voor niets aan het instorten. Zodra de goedkopere elektrische wagens er zijn (dat is wellicht sneller dan wanneer iemand die nu een nieuwe koopt hem zal willen verkopen) zal dat ook bij de lagere prijsklasses zo zijn. Daarbij komt nog veel goedkoper in onderhoud en verbruik, veel langere levensduur van de auto, en (volgens de meerderheid) aangenamere rijervaring. Als elektrische Robotaxis er ooit komen zal het bezitten van een auto enkel zinnig zijn voor wie geld te veel heeft en er plezier in vindt om een parkeerplaats te zoeken.
Ivo heeft op 22 oktober 2022 geschreven:
Restwaarde is onbelangrijk als men blijft rijden tot de auto op is. Previa diesel had 488000 km toen hij weg ging. Zie ik nog niet gebeuren met een tesla. Trouwens, waar moeten de 4 kinderen zitten?
V Dub heeft op 22 oktober 2022 geschreven:
Nou Musk steek die e auto.s maar waar het licht niet brand de gewone man kan die onzin toch niet betalen dus blijven we lekker benzineautos rijden zolang als er naft is en dat is nog lang gelukkig .
Petrovski heeft op 22 oktober 2022 geschreven:
Beste Elon en mede auto-passionata…
Ik begrijp uw punt als autoverkoper en visionair, waar ik ook respect voor heb .
Maar als zoon van garagehouder die 47 jaar auto’s verkocht en onderhouden heeft weet ik dat veel mensen een budget van 22 a 24% van hun loon maximaal vinden per maand over 10-tal jaar. Ik spreek niet van bedrijfswagen.
Loon van 1500 a 2000€ is 330 à 440€ per maand of 40000€/10 jaar 52800€/10 jaar incl onderhoud/taks/verbruik/verzekering….
Nu is het zo dat de groten der aarde denken hoe kunnen we de massa verplaatsen naar hun werk(die hebben ze nog nodig als werkmier,koper,spender,…)
Zoals alles dan in de hedendaagse managerwereld komen de statistici en optimaliseerders naar boven.
Bij optimalisatie , gaan ze er van uit auto’s moeten deelauto’s worden soort taxi’s zonder chauffeur, waar we door AI later 3 a 4 man in auto gaan stouwen.
Het privégevoel en het psychologische breakout gevoel van auto rijden, eens je blikje drinken, broodje eten, muziek laten brullen, luisteren naar een of andere melker in een infoprogramma …of in alle vrijheid een uitlaatgasje als mensje…
Dat kan enkel door de prijs omhoog te stuwen en minder auto’s op de baan.
Uw tactiek is sterk Elon, uw eigen internet-en telefonienetwerk Starlink, uw eigen autonome vloot vervoer, uw eigen android robots(misschien chauffeurs of butlers die de deur opendoen, hopelijk nooit soldaten..
Neem daarbij nog uw teslahomepacks, uw eigen dakpannen met zonnecellen , uw grote batterijpacks,uw teslastations, uw eigen satellietlanceerders, uw eigen twitter, uw eigen weg kwa betalingen….
Hmmm beste Elon, ik ga me nog beetje alternatief houden en me aan mijn 40 a 50000 km vrijheid per jaar houden (die me 3500€ per jaar kosten privé met mijn betrouwbare 2016 Tweedehands Avensis break en citroën jumpy diesel )en alvorens u beslist met 15 a 20 anderen hoe we alles zullen moeten doen.
De binnenruimte van de auto is voor veel mensen hun laatste echte privéruimte…
Luisteren naar UW radiokanaal, UW blikje met een klikje zonder ronddraaiende hoofden van mierenneukers, UW eigen boertje en gasje na dagje stress in eigen ruimte en dan raampje open en UW vers briesje…,UW eigen gedrag zonder ….
Daarnaast de restwaarde van uw benzine of diesel van 15000 euro in occasie op euro 6 zal voor de “kleine man die geen tesla kan kopen” altijd wel nog interressant blijven voor zijn bezoekje aan familie, vrienden, winkel, school en werk.
De dag dat u een electrische wagen maakt met bovenstaande punten in meegenomen. Zal ik er miscchien in geloven een “volks”-tesla met een batterij die kan gerepareerd worden per cel …ipv 25000 euro voor een nieuwe.
Met vriendelijke groet.
Getogen in de mobiel en gepassioneerd in het verplaatsen in vrijheid .
Henk heeft op 21 oktober 2022 geschreven:
Hmm maar er zijn al diverse ombouwsets voor waterstof. Dan kun je het bestaande wagenpark behouden. Al dat omsmelten is nou ook niet bepaald klimaatneutraal.
G31 530 heeft op 21 oktober 2022 geschreven:
Wij van WC- eend adviseren ….