
De rekening voor onderzoek en ontwikkeling van Volkswagen tikte vorig jaar de 14 miljard euro aan (volgens Statista). Van een klein Zweeds bedrijfje waarvan de omzet nog niet eens de 1 miljard aantikt, hoef je dus niet veel innovatie te verwachten. En dat maakt Koenigsegg zo geweldig. Met het relatief beperkt budget (vergis je niet, het is nog altijd meer dan jij op je bankrekening hebt staan) bedenken ze technieken die de conglomeraten het schaamrood op de kaken zetten. Bijvoorbeeld de motor zonder nokkenassen of de aandrijflijn zonder transmissie van de Regera. Maar ook iets wijdverbreids als ESP (Electronic Stability Program) is bijzonder uitgekookt bij Koenigsegg. Hieronder zie je een demonstratie van de stabiliteitscontrole in een Agera.
De indrukwekkende ESP van Koenigsegg
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

Koenigsegg Agera RS: de laatste twee

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

’De Koenigsegg Agera RS kan gemakkelijk sneller dan 480 km/u’

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
