
De rekening voor onderzoek en ontwikkeling van Volkswagen tikte vorig jaar de 14 miljard euro aan (volgens Statista). Van een klein Zweeds bedrijfje waarvan de omzet nog niet eens de 1 miljard aantikt, hoef je dus niet veel innovatie te verwachten. En dat maakt Koenigsegg zo geweldig. Met het relatief beperkt budget (vergis je niet, het is nog altijd meer dan jij op je bankrekening hebt staan) bedenken ze technieken die de conglomeraten het schaamrood op de kaken zetten. Bijvoorbeeld de motor zonder nokkenassen of de aandrijflijn zonder transmissie van de Regera. Maar ook iets wijdverbreids als ESP (Electronic Stability Program) is bijzonder uitgekookt bij Koenigsegg. Hieronder zie je een demonstratie van de stabiliteitscontrole in een Agera.
De indrukwekkende ESP van Koenigsegg
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Blijkbaar wil maar niemand deze Koenigseggs van de Chinese overheid kopen

Koenigsegg Agera RS: de laatste twee

Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

’De Koenigsegg Agera RS kan gemakkelijk sneller dan 480 km/u’

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Het grootste probleem van een benzinemotor kost jou een hoop geld – en daar moet deze uitvinding iets aan doen

Jouw toekomstige auto krijgt een airbag op een vreemde plek, maar dat heeft een goede reden

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Volkswagen heeft goed nieuws voor wie voorlopig geen zin heeft in dat elektrische gedoe

Reacties