Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

De snelste auto ter wereld krijgt een opvolger

Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS
Koenigsegg werkt aan opvolger Agera RS

Koenigsegg rust niet na het pakken van vijf snelheidsrecords. Zeker niet nu Hennessey ze op de hielen zit. Christian von Koenigsegg vertelt aan TopGear dat een nieuwe supercar in de pijplijn zit om de Agera te vervangen.

Christian zei: ‘De vervanger van de Agera RS komt eraan. De Regera is, laten we het zo noemen, de beste auto die we kunnen bouwen voor normaal weggebruik’. Zie de Regera als een GT-auto. ‘De vervanger voor de Agera, Agera RS en de One:1 is geen hyper-GT. Het is meer een raceauto. En hij is nog capabeler dan de Agera RS. […] De vervanger is extremer’.

Wanneer krijgen we ‘m te zien?

‘Dit jaar laten we het model zien aan nieuwe klanten in virtual reality’, zegt meneer Koenigsegg. De auto bestaat nog niet. ‘We onthullen de auto hier [op de Autosalon van Genève] volgend jaar.’ Nog een heel jaar wachten, dus.

Geen hybridesystemen

Christian verklapt alvast dat de auto geen hybridesysteem krijgt. De biturbo-V8 wordt verder gepolijst: ‘We verfijnen hem, maken hem wat lichter en iets sterker. Er lijkt geen einde te komen aan wat we kunnen met deze motor. We poetsen hem op, openen hem en we hebben plots 20 tot 30 pk erbij. Hij wordt sterker en betrouwbaarder’.

‘We leggen de lat hoger’, zo gaat hij verder. ‘[De motor doet] 8.800 rpm en hij wordt 20 kilo lichter. De auto zelf wordt ook lichter en meer circuit-gefocust dan de Regera’. Oh, en het targa-dak blijft ook.

Hoe gaat het verder met Koenigsegg?

De Regera verkoopt goed. De fabriekscapaciteit wordt zelfs binnenkort verdubbeld. De wachttijd van de Regera halveert van vier naar twee jaar. ‘Ik verwacht aan het einde van de zomer meer dan tweehonderd mensen in dienst te hebben’, zegt Christian.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken