Het klonk allemaal net iets te ambitieus om daadwerkelijk te slagen; een nieuwe ontwikkelaar die het opneemt tegen gigant Rockstar om met een eigen GTA-tegenhanger te komen. En dat niet alleen, het spel zou meer vrijheid bieden dan GTA en tot in de oneindigheid speelbaar blijven door een constant veranderende wereld. De ontwikkeling van de gedroomde open-wereldgame Everywhere begon in 2017 en de laatste tijd is het verdacht stil – tot nu.

Sinds de bekendmaking dat Rockstar voor de nieuwe consoles eerst GTA V uitbrengt, is het belang bij een tegenhanger alleen maar gegroeid. We hebben daarom goed nieuws voor je. GTA-tegenhanger Everywhere leeft nog en ontvangt zelfs een verse kapitaalinjectie. Build a Rocket Boy Games haalt 35 miljoen euro binnen, waarvan het grootste deel komt van het Chinese bedrijf Netease, zo meldt Telegraph.

Met de investering is de komst van Everywhere trouwens geen zekerheidje. Het is een hoop geld, maar de ontwikkeling van een spel dat GTA omver moet blazen, kost gigantisch veel. De ontwikkeling van GTA V zou al tussen de 115 en 230 miljoen euro gekost hebben, meent game-analist Arvind Bhatia in een gesprek met Gamesindustry.biz. Dat is zo’n spel trouwens prima waard, want de game brengt miljarden euro’s in het laatje.

Waarom heeft Everywhere wél kans van slagen?

Het grote brein achter Everywhere is Leslie Benzies, hij werkte zo’n vijftien jaar bij Rockstar Games en was daar hoofdontwikkelaar van GTA V – het spel dat na zes jaar nog steeds records breekt. Ook werkte hij aan GTA III, Vice City, San Andreas en Red Dead Redemption. En laten we het zo zeggen: hij zal geen afscheidsborrel gehad hebben. Er liepen drie jaar na zijn vertrek nog rechtszaken over misgelopen royalty’s en andere onenigheden.

De rechtszaken zijn inmiddels tot een overeenkomst gekomen en Benzies kan zich focussen op Everywhere. Succes is immers de beste vorm van wraak. Toch zet de vermaarde spelontwikkelaar niet direct de aanval in op Rockstar Games en GTA. Hij geeft aan dat Everywere een open-wereldgame wordt, maar heel anders dan Grand Theft Auto. Tegen Verge-zusterwebsite Polygon zegt hij dat het spel veel bekende elementen bevat en dat het veel minder restrictief is dan andere spellen.

Zo zouden er meerdere verhaallijnen zijn en kunnen spelers ook hun eigen verhaal maken. ‘Als we dit goed doen, kunnen we spelers een kans geven om hun fantasieën te beleven, en niet alleen de beperkte fantasieën die de meeste games voorschotelen. En we doen dat op een meeslepende manier.’ Verder is er nog heel weinig bekend over Everywhere. Niet waar het spel zich afspeelt, in welke tijd en of er überhaupt auto’s in voorkomen. We hopen van wel, anders hebben we dit bericht voor niets geschreven.

We durven in ieder geval te zeggen dat Everywhere niet meer gaat verschijnen voor de PS4, maar eerder voor de PS5 en de nieuwe Xbox. De pc zal ongetwijfeld ook een kopie krijgen. Een releasedatum is nog niet bekend en het kan nog wel even duren voordat je aan de slag mag met de game. Screenshots zijn er niet, dus voor de afbeelding hierboven pakten we eentje uit GTA. Hopelijk komt Cyberpunk 2077 voor die tijd nog een keer uit om het wachten te verzachten. Die staat inmiddels voor november, trouwens.

Foto: Screenshot GTA V met iCEnhancer

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)