Ferrari 308 GT4 Safari is je offroad-klassiekerdroom

Heiligschennis of simpelweg fantastisch? (Het laatste)

Ferrari 308 GT4 Safari (17)
Ferrari 308 GT4 Safari (15)
Ferrari 308 GT4 Safari (6)
Ferrari 308 GT4 Safari (2)
Ferrari 308 GT4 Safari (16)
Ferrari 308 GT4 Safari (13)
Ferrari 308 GT4 Safari (12)
Ferrari 308 GT4 Safari (7)
Ferrari 308 GT4 Safari (9)
Ferrari 308 GT4 Safari (8)
Ferrari 308 GT4 Safari (1)
Ferrari 308 GT4 Safari (18)
Ferrari 308 GT4 Safari (14)
Ferrari 308 GT4 Safari (11)
Ferrari 308 GT4 Safari (10)
Ferrari 308 GT4 Safari (5)
Ferrari 308 GT4 Safari (4)
Ferrari 308 GT4 Safari (3)
Ferrari 308 GT4 Safari (17)
Ferrari 308 GT4 Safari (15)
Ferrari 308 GT4 Safari (6)
Ferrari 308 GT4 Safari (2)
Ferrari 308 GT4 Safari (16)
Ferrari 308 GT4 Safari (13)
Ferrari 308 GT4 Safari (12)
Ferrari 308 GT4 Safari (7)
Ferrari 308 GT4 Safari (9)
Ferrari 308 GT4 Safari (8)
Ferrari 308 GT4 Safari (1)
Ferrari 308 GT4 Safari (18)
Ferrari 308 GT4 Safari (14)
Ferrari 308 GT4 Safari (11)
Ferrari 308 GT4 Safari (10)
Ferrari 308 GT4 Safari (5)
Ferrari 308 GT4 Safari (4)
Ferrari 308 GT4 Safari (3)

Allemaal leuk, die Lamborghini Huracán Sterrato en zo. Maar als je écht in stijl wilt offroaden met een supercar, moet je het bij de klassiekers zoeken. Wat te denken van deze Ferrari 308 GT4 Safari?

Er zijn genoeg mensen die hun Porsche 911 ombouwen tot safari-auto. Maar dat heeft een reden: de 911 is daadwerkelijk met die specificaties uit de fabriek komen rollen. En deed het in die hoedanigheid bovendien niet onverdienstelijk in rally’s. Ook Ferrari knikte destijds goedkeurend toen enkele 308 GT4’s voor dat doel werden ingezet. Maar ze bouwden die auto’s niet zelf. Dat maakt de 308 GT4 een minder voor de hand liggende kandidaat voor deze behandeling.

Toch zijn we blij dat iemand het op zich nam om dit exemplaar te maken tot wat het nu is. Deze Ferrari 308 GT4 Safari uit 1975 werd origineel verkocht in Reno in de Amerikaanse staat Nevada. Hij heeft in 44 jaar slechts 3.200 kilometer gereden. De dealer die de auto nu verkoopt, was klaarblijkelijk ook verantwoordelijk voor de conversie.

De aanpassingen aan de Ferrari 308 GT4 Safari

De ophanging werd aangepast met de langere veerpoten van de 308 GTB, en de voor- en achterbumpers moesten wijken voor custom-exemplaren. Ook spotten we een lange antenne, matzwarte lak op de onderste helft van de carrosserie en een set briljante Corsa Velocita-wielen.

De auto werd onlangs te koop aangeboden op de Amerikaanse veilingsite Bring a Trailer, maar het hoogste bod van 46.760 dollar wist de minimumprijs niet te bereiken. De ombouw van de auto kostte alleen al zo’n 26.000 dollar, dus dat de dealer een hoger bedrag wil vangen, is logisch. Maar is er wel een markt voor een aangepaste 308 GT4?

Aan de andere kant: door het grind stuiven in een Ferrari met V8 en spatlappen is toch wel een droom die uitkomt. Een beetje dan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws