Rondom een splinternieuwe V8 heeft Ferrari haar nieuwe 458 Italia geboetseerd. Het merk ziet het model als een enorme stap vooruit die niet meer vergeleken kan worden met de bestaande modellen met middenmotor.
Maar toch vinden we het van alle kanten bezien weer een echte Ferrari. Dat is het merk natuurlijk aan haar stand verplicht. Ook volgt Ferrari de moderne trend van meer vermogen, betere prestaties bij een lager verbruik.
Het ontwerp is wederom van Pininfarina. Midden achterin wordt de nieuwe 4,5-liter V8 met directe injectie gemonteerd. Probleemloos vloeit daar 570 pk uit bij 9.000 tr/min (!) wat neerkomt op 127 pk per liter motorinhoud.
Het koppel lijkt met 540 Nm bij 6.000 tr/min minder indrukwekend, maar in Nm per liter is het toch een recordwaarde. Benieuwd zijn we vooral naar het geluid, dat in dit geval door drie uitlaatpijpen naar buiten kruipt.
De zevenbak heeft een dubbele koppeling. In 3,4 seconden passeert de naald al de 100 km/u en de auto topt op 325 km/u. Alsof het allemaal zo gemakkelijk is. Deels worden de prestaties verklaard door het lage gewicht omdat er veel aluminium is gebruikt en bij de fabricage lijmtechnieken worden toegepast afkomstig uit de luchtvaartindustrie.
De Ferrari 458 Italia zelf zien, dan is het even wachten totdat de IAA in Frankfurt de poorten opent.
Reacties