Je kon er vergif op innemen: niet lang na de Ferrari 488 GTB verschijnt de Spider-versie in al zijn open glorie. Oké, dus het is geen verrassing; dat betekent niet dat we niet zo enthousiast zijn dat ons redactiekantoor deze namiddag meer weghad van een kinderpartijtje dan van een plek waar volwassen mensen werken.

Net als alle moderne Ferrari's draait ook de 488 Spider, enigszins onromantisch, om een hoop wetenschap en algebra. Zie bijvoorbeeld dit glasharde feit: de torsiestijfheid is even groot als die van de coupé, waardoor ie maar liefst 23 procent stijver is dan de 458 Spider die hij vervangt. Daar gaat je hart sneller van kloppen, niet?

Nou ja, wij weten exact 100 procent zeker dat de auto zelf zo vermakelijk is dat je hart even niet weet wat het ermee aan moet. Naar de achterwielen gaat dezelfde 670 pk en 760 Nm uit dezelfde 3,9-liter biturbo V8 als in de 488 GTB, en hoewel de Spider met 1.525 kilo een bescheiden 50 kilootjes zwaarder is, gaat ie volgens Ferrari toch in dezelfde 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u. En naar 200 km/u? Dat hoeft niet langer dan 8,7 seconden te duren. De versnelling stopt pas bij meer dan 325 km/u.

Alle kracht wordt wanneer nodig in toom gehouden door Ferrari's ego-strelende elektronica, met de tweede generatie Side Slip Angle Control (ook wel bekend als 'de driftassistent') als klap op de dwarse vuurpijl. Bovendien accelereer je hiermee tot 12 procent sneller uit bochten, of je nou wel of geen Sebastian heet.

Het enige onderdeel dat onveranderd werd overgezet van de 458 Spider, is het elektrisch bediende klapdak. Voor de rest zijn er talloze aerodynamische kunstjes, waaronder een gladde onderkant, en een achterruit die je in drie verschillende standen rechtop kunt laten staan om je vege kapsel te redden. Wij zeggen: doe 'm vooral helemaal omlaag, om alle decibels vanuit de jankende uitlaten ongehinderd je oren te laten bereiken.

De prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een pittige meerprijs ten opzichte van de 488 GTB. Verder weten we dat de 488 Spider aan het publiek wordt gepresenteerd op de autoshow van Frankfurt in september, en dat ie dus ergens (hopelijk niet te lang) daarna in ons midden zal zijn.

Reacties