Deze Ferrari 512 BBi kan van jou zijn

Dit was de eerste Ferrari met een twaalfcilinder met injectie.

Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi
Ferrari 512 BBi

In 1973 zette Ferrari een nieuw kindje op de wereld. De Ferrari Berlinetta Boxer was niet alleen een nieuw model, het was bovenal de allereerste Ferrari ooit met een twaalfcilinder boxer middenmotor. En die kwam er niet zomaar. Enzo Ferrari vreesde lange tijd dat een dergelijke set-up een tikje lastig te besturen zou zijn voor zijn clientèle.

Na jaren van ontwikkelen, ontwerpen en de toepassing van boxers in de racerij besloot Enzo dat de tijd rijp was om zijn kopers een model met een flat-12 in het midden te bieden. Een motor die toen radicaal anders was dan alle andere Ferrari-motoren bestemd voor gebruik op de openbare weg. De eerste Berlinetta Boxer was de 365 GT4 BB, die van 1973 tot 1976 werd gebouwd.

Omgedoopt tot Ferrari 512 BB

Slechts 387 exemplaren verlieten de fabriek in Maranello. Kort daarop werd de 365 GT4 geüpdatet en omgedoopt tot Ferrari 512 BB. De grootste verschillen: de twaalfcilinder werd vergroot van 4,4 liter naar 5,0 liter, hij kreeg een tweevoudige plaatkoppeling en z’n vermogen zakte een tikje naar 360 pk.

De volgende belangrijke update was dat i’tje in de naam. De Ferrari 512 BBi maakte de twaalfcilinder boxer nóg beschaafder dan ie na zijn eerste update al was geworden. Het Bosch K-Jetronic-injectiesysteem zorgde niet alleen voor een toename in newtonmeters, maar ook voor schonere emissies. Bovendien bleek hij makkelijker te rijden; weer een zorg minder voor ome Enzo.

Weinig veranderingen voor de Ferrari 512 BBi

Qua uiterlijk veranderde de Berlinetta Boxer door de jaren heen maar weinig. Een flapje hier, lipje daar, een remlicht dat werd geïntegreerd in het achterlicht en dimlichten die niet langer werden weggewerkt achter de grille. Het opvallendste designelement op de Berlinetta Boxer zijn de knipperlichten ter grootte van een A4-tje op de neus.

Goed, da’s overdreven, maar we zijn het er vast over eens dat ze redelijk oversized zijn. Ook mooi zijn de deurhendels. Mocht je ze niet spotten: dat zijn die kleine zwarte opstaande dingen langs de b-stijlen. Mocht er een prijs uitgereikt worden voor meest stijlvolle deurhendels, dan zouden dit kanshebbers zijn.

Volgens Ferrari zijn er geen exemplaren specifiek voor de Amerikaanse markt gebouwd. En toch werd de 512 BBi op deze pagina in 1983 nieuw geïmporteerd in de Verenigde Staten door een bekende Ferrari-verzamelaar. De auto verbleef zijn hele leven in Amerika, mocht slechts 19.000 kilometer op zijn teller zetten en werd extreem goed onderhouden.

Nog geen twee jaar geleden werd ie getrakteerd op een cosmetische en mechanische opfrisbeurt met een prijskaartje van 20.000 dollar. Nu kan deze voorganger van de Testarossa van jou zijn. De 512 BBi is de laatste der Berlinetta Boxers én de laatste Ferrari die van A tot Z met de hand werd gebouwd. Niet onze woorden, maar die van carrosseriebouwer Sergio Scaglietti himself. Verwacht tussen de 245.000 en de 290.000 euro te moeten bieden.

Specificaties van de Ferrari 512 BBi

Productiejaren: 1981-1984
Motor: 4.943 cc, twaalfcilinder boxer, 340 pk, 451 Nm
Aandrijving: achterwielen, 5v handbak
Prestaties: 0-96 km/u in 5,4 s, top 280 km/u
Gewicht: 1.580 kg
Aantal gebouwd: 1.007 exemplaren
Waar: Amelia Island

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws