Als je nu in de prijslijst van Ferrari kijkt, zie je dat de ‘goedkoopste’ Ferrari de Roma Spider is. Dat is vreemd, wat in diezelfde prijslijst kom je geen coupé-versie waar de Spider op gebaseerd is. Die was op een of andere reden al uit productie. Maar niet getreurd, er is een nieuwe opvolger van de Roma, de ‘gloednieuwe’ Ferrari Amalfi. De auto is dus nu vernoemd naar een stad en kustgebied waar ongetwijfeld een hoop Italiaanse Ferrari-klanten woonachtig zijn.

Daarmee heeft Ferrari weer een nieuw instapmodel. Dit zal de goedkoopste Ferrari zijn die je straks nieuw kunt kopen. De Roma was bijzonder belangrijk voor Ferrari, maar liefst 50 procent van de klanten waren nieuw voor het merk. Nu roept Ferrari dat ook een beetje over zichzelf af, want voor veel andere modellen moet je meerdere Ferrari’s in de verzameling hebben voordat je er een mag kopen.

Hoogtepunten van Ferrari Amalfi

  • Opvolger van de Ferrari Roma
  • Goedkoopste nieuwe Ferrari
  • 3,9 liter V8, maar nu met meer vermogen
  • Géén elektrische ondersteuning
  • Compleet nieuw interieur met meer knoppen en minder ‘scherm’

Wat is er nieuw aan deze auto?

Ken je de overgang van de Volkswagen Golf V naar Golf V nog? Of die van de Porsche 991 naar 992? Of van Ferrari 360 Modena naar F430? Dat is er ook aan de hand met de Ferrari Amalfi. Ondanks dat de naam nieuw is, is de auto grotendeels gelijk gebleven. Er is een nieuwe neus en achterzijde, maar in grote lijnen is ie hetzelfde gebleven en dat is goed nieuws, want de Roma was schitterend en dat is de Amalfi ook. Die lange neus, de korte achterzijde, vloeiende daklijn: het maakt een auto objectief bloedmooi.

Volgens Ferrari zijn alleen de ruiten overgenomen van de Roma, maar je ziet duidelijk dat het een doorontwikkeling is van een bestaand model. Dat is op zich ook helemaal niet erg, maar vrij gangbaar in het hogere segment. Het ontwikkelen van een auto kost heel erg veel geld, terwijl Ferrari niet honderdduizend exemplaren ervan gaat verkopen. Dus pak je het bestaande model en ontwikkeld je door.

Specificaties van de Ferrari Amalfi

De motor is dezelfde 3,9-liter V8 met twee turbo’s. In dit geval levert deze meer vermogen dan voorheen: 640 pk. Ferrari heeft die 20 paarden er niet bij ‘gechipt’. Nee, ze hebben de nokkenassen aangepast – die zijn nu lichter -en er is een nieuw uitlaatsysteem. De transmissie is een automaat met dubbele koppeling met 8 versnellingen en de Amalfi heeft altijd achterwielaandrijving.

Dat is dus een vrij eenvoudige lay-out, zonder hybride-ondersteuning of vierwielaandrijving. Dat gaat zeker de rijeigenschappen ten goede komen. Als het gaat om prestaties zijn er snellere concurrenten, maar dat maakt niet uit. De Amalfi is zeker niet traag te noemen. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 3,3 seconden. Van 0-200 km /u duurt 9 seconden en de topsnelheid is 325 km/u. Snel zat voor een instapmodel, nietwaar?

Ferrari Amalfi interieur

De grootste verandering zien we in het interieur. De Ferrari Amalfi heeft een compleet nieuw dashboard gekregen. Een eenvoudig, strak en elegant interieur is niet Ferrari’s sterke kant. Het lijkt op een ratjetoe aan knoppen en schermen die maar ergens zijn geplaatst. Uiteraard gaan we in de rijtest even kijken of het nu prettiger in de omgang is. De Roma had een enorm scherm in het midden waarover alles bediend kon worden. Dat is nu gelukkig verleden tijd.

Wat is de prijs van de Ferrari Amalfi?

Er komt één Ferrari Amalfi in eerste instantie. Het kan niet anders dat er op een later moment een Amalfi Spider naast komt. En zoals gezegd, de Amalfi zal de goedkoopste zijn. De prijs is niet bekend, maar we gokken erop dat de Ferrari Amalfi in Nederland iets boven de 320.000 euro gaat kosten. Dat is voor een auto heel erg veel geld, maar voor een hoekwoning in Den Helder valt het heel erg mee. En voor een Ferrari is het ook niet zo heel erg veel.

Lees ook: Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Wanneer komt de Ferrari Amalfi?

Behoorlijk snel al. De eerste klanten kun hun Ferrari Amalfi verwelkomen begin 2026. Tegen die tijd zullen de prijzen ook bekend zijn. Dus je hebt nog even de tijd om na te denken over je favoriete configuratie. Wij twijfelen nog tussen het obligate rood of die blauwgroene tint.

Wat zijn de alternatieven?

Dit is het leukere segment om in te mogen shoppen. Als je puur kijkt naar merkbeleving, technische lay-out en uiterlijk, is de Aston Martin Vantage de directe concurrent. Die heeft een veel fraaier interieur, maar qua exterieur zijn ze aan elkaar gewaagd. De Bentley is zwaarder, relaxter en luxer. De Maserati zit daar tussenin. De Mercedes en de Porsche zijn iets Duitser: iets minder drama, maar wel bijzonder effectief.

  • Aston Martin V8 Vantage
  • Bentley Continental GT
  • Maserati GranTurismo
  • Mercedes-AMG GT 63 Coupé
  • Porsche 911 Turbo S

5 reacties op “De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment”

  1. Er is niks mis mee, maar hij maakt mij ook niet hebberig. In dit segment liever een Aston Martin Vantage.

Laat een antwoord achter aan EC Dubost Reactie annuleren

(verplicht)