Ferrari bouwt geen SUV, maar een FUV

CEO Sergio Marchionne verklapt het een en ander over de SUV van Ferrari

Ferrari SUV FUV
Ferrari SUV FUV
Ferrari SUV FUV
Ferrari SUV FUV

Ooit zei FCA- en Ferrari-baas Sergio Marchionne (vrijwillig) nog dat hij liever neergeschoten wordt dan dat hij een Ferrari SUV gaat bouwen. Marchionne is blijkbaar levensmoe, want tijdens een persconferentie in de Cobo Arena in Detroit vertelt hij dat het een kwestie van tijd is voordat de SUV van Ferrari op de markt komt.

Geen SUV, maar een FUV

Ferrari zal met een hele sterke speler moeten komen, want zo’n beetje de voltallige concurrentie (Bentley, Lamborghini, Porsche, BMW, Mercedes – tot Maserati aan toe) heeft al een royale voorsprong. Naar Marchionne’s zeggen zijn er al een hoop plannen voor. Omdat een Ferrari SUV niet echt bij het huidige imago van Ferrari past, geeft Sergio Marchionne er een geheel eigen draai aan: de FUV. Oftewel, Ferrari Utility Vehicle. Natuurlijk: marketing-blabla. Maar als er één taal is die ze bij Ferrari vloeiend spreken…

Visueel zal de auto een ‘echte Ferrari zijn’ en datzelfde geldt voor de rijeigenschappen. Alleen dan past de auto in het huidige aanbod en zal (hopelijk) massaal als dagelijks vervoersmiddel aangeschaft worden, vindt Marchionne. Plus een FUV zorgt ervoor dat de Ferrari-baas het surrealistische doel van 10.000 auto’s per jaar kan halen.

De turbo V8 uit de 488 zou hem niet misstaan

Ontwerper Flavio Manzoni en de afdeling die hij leidt, Centro Stile, hebben een aantal voorstellen gedaan, maar uit de toon waarop Marchionne hierover spreekt is af te leiden dat hij nog niet tevreden is. Je kunt in ieder geval zeker zijn van vierwielaandrijving. De meest logische keuze is de aandrijflijn van de Lusso. De techniek is weliswaar een tikkeltje ingewikkeld maar ook erg slim en bovendien efficiënt.

Het wordt tijd voor elektrische Ferrari’s

En efficiëntie is belangrijk. In 2020 worden de emissie-duimschroeven aangedraaid. Het gemiddelde verbruik per auto mag dan niet boven de 95 gram per kilometer uitkomen. Doe je dat als autofabrikant wel, dan volgt er een flinke boete. Om de uitstoot van bijvoorbeeld de 812 Superfast (340 g/km) te compenseren, is Ferrari genoodzaakt bijvoorbeeld een elektrische auto te ontwikkelen. Fiat Chrysler Automobiles gaat proberen deze regels na te leven. Lukt dit niet? Dan worden de meest vervuilende modellen geschrapt.

‘Als er een elektrische sportauto gebouwd moet worden, zal Ferrari de eerste zijn’, vertelt Marchionne. Alleen de FUV en een elektrische Ferrari drukken de uitstoot niet genoeg. Er gaan bovendien nog steeds geruchten rond over de terugkomst van de Ferrari Dino. Achterin deze 911-concurrent lagen zes cilinders. Bij deze eventuele reïncarnatie zal dus absoluut een zescilinder gebruikt worden. Kan ook makkelijk, want Ferrari bouwt al een V6 – voor concurrent Maserati.

Een FUV, een elektrische Ferrari en een Ferrari met een V6. De toekomst is nu.

Renders (dus geen echte Ferrari): E. Milano

Reacties
  1. Chris zegt op 21 februari 2018 om 11:08:

    Volgens mij hoeft Ferrari trouwens niet te voldoen aan dat gemiddelde omdat het een kleine autofabrikant is die in een niche opereert.

  2. Chris zegt op 10 februari 2018 om 16:33:

    Niet doen! Ferrari kan met gemak 10.000 auto’s per jaar verkopen met het huidige gamma, er zijn klanten genoeg, maar als zij meer en dezelfde type auto’s gaan bouwen als de middle of the road autofabrikanten (BMW, Audi etc.) dan is het gauw gedaan met hun exclusiviteit en zullen veel mensen daar niet extra voor willen betalen.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken