
Dit is niet zozeer een nieuwe Ferrari – meer een liefdesbrief aan Maranello’s coupés uit de jaren vijftig en zestig. We zullen geen namen noemen, maar Ferrari 500 Superfast. Je kijkt naar de Ferrari BR20, de nieuwste in een lange lijn van Special Projects. Ook hiervan bouwt Ferrari slechts één exemplaar en hij is helemaal op maat gemaakt naar de wensen van een trouwe klant. Je zou het niet zo snel verwachten, maar deze auto staat dus op de basis van een Ferrari GTC4Lusso met en V12. De twaalfcilinder ligt voorin en produceert 690 pk.
Waar de GTC4Lusso plaats biedt aan vier personen, levert de Ferrari BR20 zijn shooting brake-lijnen in voor een coupévorm. We kijken ook naar jou, Ferrari 410 Superamerica. De luchtinlaten boven de achterste wielkasten zijn een duidelijke knipoog naar een modernere coupé, de 599 GTB Fiorano. Ook de vierwielaandrijving van de Lusso komt naar de BR20. De 0-naar-100-tijd is hierdoor slechts 3,4 seconden. Dit systeem gebruikt trouwens twee versnellingsbakken. De voorste heeft maar twee trappen en schakelt zichzelf uit boven de vierde versnelling; dan wordt de BR20 een achterwielaandrijver.
Veel nieuwe onderdelen voor de Ferrari BR20
Volgens Ferrari is de lijst van unieke elementen voor deze BR20 ‘nagenoeg eindeloos’. Koplampen, achterlichten, bumpers; ze zijn allemaal uniek voor deze one-off. Het interieur is bekleed met donkerbruin ‘Heritage Testa di Moro’-leer en heeft een eikenhouten afwerking en koolstofvezel inzetjes. De achterbank is nu een mooie plek voor je bagage.
Ferrari zegt dat deze BR20 werd ontworpen ‘voor een trouwe klant die nauw betrokken was bij elke stap van zijn creatie. De BR20 vertegenwoordigt een ware interpretatie van de traditionele kunst van het carrosseriebouwen.’ Het verwezenlijken van een one-off duurt bij Ferrari ongeveer een jaar. De prijs van deze Ferrari BR20 is nog onbekend, maar hou er rekening mee dat je het budget van een ’trouwe Ferrari-klant’ moet hebben om ‘m te kunnen betalen.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

De snelste Ferrari’s van dit moment

Ferrari-museum opent nieuwe tentoonstelling

Remtest: Panamera vs GTC4Lusso (TopGear S26)

Chris Harris Drives: Ferrari GTC4Lusso

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

jammer dat er een coupe van gemaakt is. Hij is beeldschoon, maar dit zou een prachtige bestelbus voor miljardairs zijn geweest