Beetje d’rbij aan pk’s, beetje d’raf aan gewicht: de Ferrari California is weer wat spitsvondiger geworden.
Enig creatief geknutsel aan motormanagement en uitlaat leverde zomaar dertig extra paardenkrachten op, waarmee het totaal op een sappige 490 komt. Verder is de California dankzij ‘toonaangevende aluminiumtoepassingen en constructietechnologieën’ (misschien zouden ze bij Ferrari eens wat minder Wordfeud moeten gaan spelen) dertig kilo afgevallen. Dan zal hij wel sneller naar de 100 km/u gaan? Inderdaad, wel ééntiende seconde – van 3,9 naar 3,8 tellen.
Ook nieuw is het Handling Speciale-pakket, voor mensen die een wat scherper rijgedrag willen maar nog in het bezit zijn van hun eigen tanden en dat graag zo willen houden. Of, in Ferrari-bewoordingen: voor een ‘dynamischere, maar toch geen overdreven extreme rij-ervaring’. Het pakket bestaat uit andere schokdempers (met de bijna religieuze naam Magnethorheological), kleine wijzigingen aan de wielophanging, stijvere vering, 10 procent directere besturing en een snellere rekenmachine in het motormanagement.
Het is nog niet duidelijk wanneer de vernieuwde California wordt losgelaten, laat staan dat men vertelt wat al die leuke geintjes gaan kosten. Dat zal waarschijnlijk allemaal wel bekend worden gemaakt op de Salon van Genève in maart, waar hij zijn officiële presentatie beleeft.
Reacties