
Beetje d’rbij aan pk’s, beetje d’raf aan gewicht: de Ferrari California is weer wat spitsvondiger geworden.
Enig creatief geknutsel aan motormanagement en uitlaat leverde zomaar dertig extra paardenkrachten op, waarmee het totaal op een sappige 490 komt. Verder is de California dankzij ’toonaangevende aluminiumtoepassingen en constructietechnologieën’ (misschien zouden ze bij Ferrari eens wat minder Wordfeud moeten gaan spelen) dertig kilo afgevallen. Dan zal hij wel sneller naar de 100 km/u gaan? Inderdaad, wel ééntiende seconde – van 3,9 naar 3,8 tellen.
Ook nieuw is het Handling Speciale-pakket, voor mensen die een wat scherper rijgedrag willen maar nog in het bezit zijn van hun eigen tanden en dat graag zo willen houden. Of, in Ferrari-bewoordingen: voor een ‘dynamischere, maar toch geen overdreven extreme rij-ervaring’. Het pakket bestaat uit andere schokdempers (met de bijna religieuze naam Magnethorheological), kleine wijzigingen aan de wielophanging, stijvere vering, 10 procent directere besturing en een snellere rekenmachine in het motormanagement.
Het is nog niet duidelijk wanneer de vernieuwde California wordt losgelaten, laat staan dat men vertelt wat al die leuke geintjes gaan kosten. Dat zal waarschijnlijk allemaal wel bekend worden gemaakt op de Salon van Genève in maart, waar hij zijn officiële presentatie beleeft.
Meer van TopGear


De auto’s van Paddy McGuinness

De 10 mooiste cabrio’s ooit gemaakt

Parkeer jij je auto in de garage van 2Pac?

Wat klopt er niet aan deze Ferrari California?

Geniet mee van de Ferrari California T Handling Speciale

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Rijd jij een auto met deze populaire motor? Kans op dure motorschade, maar er is goed nieuws

Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1.160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)
