Ferrari F12tdf: als 740 pk te weinig is

Een 'gewone' Ferrari F12berlinetta heeft 740 pk. Lijkt ons genoeg. Sterker: we weten wel zeker dat het genoeg is. Daar denken ze bij Ferrari dus net iets anders over. '740 is genoeg – als je een watje bent. Een echte kerel (en daar kennen we er toevallig 799 van, dus meer maken we er ook niet) moet minstens 780 pk hebben. En kan er ook best wat extra trekkracht bij hebben, dus dat gaat van 690 armetierige newtonmetertjes naar 705. Dus.'

Aan het woord is Massimo Granuomo, de neef van de broer van het hoofd Sanitaire Voorzieningen van de Kantine in Maranello. 'Daarbij is die F12berlinetta een vetklep. Zwaar overgewicht. In samenwerking met Wendy van Dijk en haar tv-programma over andere dikkerdjes, is het gelukt de F12 maar liefst 110 kilo te laten afvallen. Tsja, blond hè – daar doet ie alles voor. Nu weegt ie nog maar 1.415 kilo.' 

'Verder heeft ie nogal wat aerodynamische aanpassingen gekregen, wat zomaar 87 procent meer downforce oplevert. En hij kon natuurlijk best wat meer rubber hebben – die ielige 255-bandjes zijn nu tenminste 275'ers geworden. Daarnaast schakelde de F12 natuurlijk als een varken, echt niet te doen zo traag, dus dat is nu 30 procent sneller geworden.'

'Ja, daar is hij wel een tikje vlotter van geworden,' aldus Massimo. 'Volgens de broer van m'n oom gaat ie nu in 2,9 seconden naar 100 km/u, in 7,9 seconden naar 200 km/u en stopt ie pas bij 340 km/u. Kijk, dát is nog eens boodschappen doen. Oh, en hij heeft de remklauwen van de LaFerrari gekregen, dus als je 100 km/u rijdt en het rempedaal schopt alsof het je schoonmoeder is, sta je na 30,5 meter stil. Als je 200 km/u rijdt en je ziet 121 meter verderop een lekker ding staan: volle bak remmen en je staat naast haar stil. Ciao bella!'

'Bochten gaan een nog grotere hekel krijgen aan Ferrari's, want de F12tdf heeft een meesturende achteras die is meegenomen in alle elektronica. 'Virtual Short Wheelbase', noemen ze het, omdat het je het idee geeft dat de auto veel korter is dan ie is. Samen met dat extra rubber, het lagere gewicht, de extra power, betere aerodynamica… Je kunt raden wat bochten dan doen al ie met ze klaar is: huilen als meisjes.'

'En daarom heeft hij een andere naam gekregen: geen berlinetta maar tdf. Tour de France, ja. Daar won Ferrari in de jaren '50 en '60 nog wel eens een wedstrijdje. Wat heet: de 250 GT Berlinetta won 'm vanaf 1956 vier keer op rij. Maar toen was het ook nog een échte race, hè, met auto's – niet met nichten op fietsjes.' Bulderende lach. 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken