Nog nooit nam Ferrari zo lang de tijd om een speciaal model voor een klant te ontwikkelen. Al in 2015 begon het merk met de Ferrari P80/C en nu mag de wereld de unieke ‘Rari eindelijk aanschouwen. Al we zo vrij mogen zijn: hij was het wachten waard. Zowel met als zonder carrosseriedelen ziet de Ferrari P80/C er fantastisch uit.
Wat maakt de Ferrari P80/C zo bijzonder?
Ferrari noemt het de extreemste one-off ooit. De Ferrari P80/C is het eerste speciaaltje dat niet is gebaseerd op een straatlegaal model, maar op de 488 GT3 – een auto die al klaar was om het circuit op te vreten. Dat maakt hem direct 50 millimeter langer dan zijn APK-waardige broer. Niet alleen ziet de P80/C er geweldig uit, de aerodynamica is 5 procent efficiënter.
Het deel boven de motorruimte is geïnspireerd op de T-vleugel van de F1-auto uit 2017 en zorgt ervoor dat de achtervleugel beter zijn werk kan doen. Kenners spotten elementen uit de Ferrari 250 LM, de Dino 206 S en de 330 P3/4. De zijruiten lopen over in de luchthappers op de flanken en vormen op die manier een soort luchtbogen, zoals de Ford GT dat ook heeft.
Mag de Ferrari P80/C de weg op?
De Ferrari 488 GT3 is al niet straatlegaal. De Ferrari P80/C mist elke vorm van verlichting en mag dus ook niet de weg op. Op de straten van Monaco ga je ‘m dus niet snel spotten, eerder op de Ferrari Corse Clienti-circuitdagen tussen de FXX-K’s van deze wereld.
Over spotten gesproken: de Ferrari P80/C draagt twee jasjes: een tentoonstelling-outfit met 21-inch wielen en zonder aerodynamische toevoegingen of een race-setup met 18-inch wielen en een flinke achterspoiler.
De motor is de bekende 3,9-liter V8 met twee turbo’s en in dit geval 670 pk. Wat de Ferrari P80/C kost, zullen niet veel mensen weten. Het is ook niet van belang: kopen gaat je niet lukken. De circuitauto gaat naar een Ferrari-connaisseur en zal voorlopig niet te koop zijn.
Reacties